Trends nr. 44 | 1 november 2018

cover Trends

Lees Trends digitaal

De slak van Europa

Web weergave

De slak van Europa

De Belgische motor komt maar niet op gang. Vorig jaar groeide onze economie met 1,7 procent, een stuk minder dan die van buurlanden als Duitsland (2,2%) en vooral Nederland (2,9%). Dit jaar is het wellicht niet anders, en ook de vooruitzichten voor 2019 zijn niet rooskleurig. Waarom zit er zoveel zand in de Belgische ketting? En wat doen we daaraan?

COVERVERHAAL

Marillyn Hewson (CEO Lockheed Martin): de moeder van de F-35

Dat de Belgische luchtmacht straks over F-35-gevechtsvliegtuigen beschikt, is onder meer het gevolg van de volharding van Marillyn Hewson. De CEO van Lockheed Martin bleef achter haar gevechtsvliegtuigen staan. Ook op het moment dat vragen rezen over de hoge prijs en technische mankementen.

HET GEZICHT

De transformatie van Pittsburgh: Steel City als uitdager van Silicon Valley

Kan Gent, Leuven of Brussel het nieuwe Silicon Valley worden? Waarom niet, als Pittsburgh het kan? De stad aan de Amerikaanse Oostkust ging bijna ten onder samen met zijn staalindustrie. Vooruitziende investeringen in universiteiten en ziekenhuizen brachten redding. Pittsburgh is nu de hoofdstad van de artificiële intelligentie en zelfrijdende auto's.

BUSINESS

'Politici zweven vaak'

Volgens de Antwerpse transportondernemer Marc Geerts wordt ondernemen onderschat. De transportbaas kijkt graag naar sport, is gebeten door geschiedenis en droomt van de landstitel voor Royal Antwerp Football Club.

BUSINESS

24SEA vecht voor windmolens

24SEA helpt de levensduur van windturbines te verlengen. De sensoren van de start-up meten en interpreteren data van alle offshore windmolenparken in ons land.

BUSINESS

Digitaal broodjes bakken

De Belgische multinational Puratos Group heeft zich ingekocht bij de Gentse start-up Localtomorrow, het bedrijf boven Bakkersonline.be. De twee zullen samen ambachtelijke bakkers, patissiers en chocolatiers wereldwijd helpen te digitaliseren.

BUSINESS

Met sinaasappels door de modder

Met de merken Cibel en Cebon is de internationale groothandel in groenten en fruit Group A. De Witte dit veldritseizoen de sponsor van wereldkampioen Wout Van Aert. Wat doet een sinaasappelmerk op een wielertruitje?

ZOOM

Focus op de horizon

Een focus vinden is voor ondernemers niet altijd even makkelijk. De Horizon3-methode van het consultancybedrijf McKinsey helpt ondernemers en bedrijfsleiders hun prioriteiten te beperken.

BUSINESS

Start-up Thermovault werkt aan nieuwe kapitaalronde

Een klein plastic bakje dat uit het zicht kan worden gemonteerd aan de verwarmingsketel of warmteboiler. Meer heeft Thermovault niet nodig om 's werelds grootste opslagsysteem voor energie te beheren.

BUSINESS

'Kapitaal is helemaal niet goedkoop'

Met Nana Baffour heeft de ICT-wereld er een rijzende ster bij. De Amerikaans-Braziliaanse ondernemer haalde in één jaar meer dan 1 miljard op voor investeringen in een heel competitieve branche: werkplekbeheer. Ook in België wil hij nog uitbreiden.

BUSINESS

Innoventis verdeelt cosmeticaproducten voor apothekers

Innoventis biedt apothekers de mogelijkheid een eigen cosmeticamerk te ontwikkelen. Dat huismerk krijgt niet het imago van een budgetproduct mee, maar wordt in de markt gezet als een kwaliteitsvol alternatief.

BUSINESS

Hysopt slaat zijn vleugels uit

Het Antwerpse Hysopt pionierde de voorbije jaren met algoritmes die installaties in grote gebouwen rendabeler laten verwarmen, ventileren en koelen. Met vers kapitaal trekt het de Europese markt op. "De vraag naar energie-efficiënte gebouwen is groot."

BUSINESS

Piscine 2.0

Met maar liefst drie tentoonstellingen heropent La Piscine in Roubaix: het voormalige art-decozwembad is verbouwd én uitgebreid.

AGENDA