Trends nr. 39 | 27 september 2018

Web weergave

'Uitbreiding UHasselt moet kunnen'

Zolang de kwaliteit van de opleidingen goed is, is er dus weinig aan te merken op een uitbreiding van het Limburgse universitaire aanbod. Dat zegt Trends-redacteur Roeland Byl.

OPINIE

'Geld komt vanzelf'

Stijn Van Rompay was als twintiger al CFO van het beursgenoteerde Docpharma. Sindsdien ontpopte hij zich tot serieondernemer en -investeerder. Zo haalde hij onlangs 5,5 miljoen euro op voor zijn farmabedrijf Hyloris. "Dit is nog maar het begin."

HET GEZICHT

'De prijzen stijgen niet alleen in België'

De groothandelsprijzen voor elektriciteit zijn sinds het voorjaar van 2016 bijna verdubbeld. "De consument, bedrijven én particulieren, hoeven dat niet lijdzaam te ondergaan. Dit kan een kans zijn om zelf een actieve rol te spelen", vindt Marc Van den Bosch, general manager van de Federatie van Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven.

DE WEEK

'Er komt juist geen vooruitgang zonder groei'

Zonder groei gaat alles verloren. Groei-negationisme vergist zich deerlijk als het groei als een obstakel voor vooruitgang ziet. Dat zegt Marc De Vos, directeur van denktank Itinera.

BUSINESS

De nieuwe cultuur bij de banken: meer regels, minder werkplezier

Hoe ervaren de gewone medewerkers in de financiële sector de evolutie die de banken de voorbije tien jaar hebben doorgemaakt? Denken zij meer of minder in het belang van de klanten? "De verkoop van producten is minder een formele doelstelling. Het komt er nu vooral op aan zo veel mogelijk klanten met de app te leren werken."

10 JAAR NA DE GROTE FINANCIËLE CRISIS

Technologie verkleint kloof met bestuur

De kloof tussen de politiek en de burger bestaat al lang, maar met nieuwe technologie van start-ups kunnen gemeentebesturen de mening van hun burgers beter in de besluitvorming integreren.

BUSINESS

Intrede in de uitzendsector

Het Izegemse planningsoftwarebedrijf Book'u kondigt een samenwerking aan met de NowJobs-app van het uitzendkantoor Accent.

BUSINESS

Luxe in het vizier

Het Luikse bedrijf Lebeau-Courally bestaat al ruim honderdvijftig jaar en is gespecialiseerd in jachtgeweren in het topsegment. Het levert elk jaar slechts een beperkt aantal exemplaren af. De geweren kosten dan ook evenveel als luxejuwelen.

MADE IN BELGIUM

Wie wordt Marketeer van het Jaar?

Wie volgt Guy Elewaut van Colruyt Group op als Nederlandstalige Marketeer van het Jaar? We krijgen het te horen tijdens een galadiner op 14 november.

BUSINESS

Marketeer de l'année

Vorig jaar werd David Favest van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB verkozen tot Franstalige Marketeer van het Jaar. Een van dit vijftal volgt hem op.

BUSINESS

Nieuwe kantoorgebouwen almaar duurzamer: milieucertificaten zijn big business

Wie een kantoorgebouw, een winkelcentrum of een wooncomplex snel verkocht of verhuurd wil krijgen, kan niet anders dan rekening te houden met duurzaamheid. De ontwikkelaars doen dan ook almaar harder hun best om een milieucertificering te pakken te krijgen, het liefst nog een internationaal keurmerk.

BUSINESS

Bruegelmania

450 jaar na de dood van Pieter Bruegel de Oude organiseert het Kunsthistorisches Museum in Wenen de grootste expo ooit van de zestiende-eeuwse Vlaamse meester. Niet te missen.

AGENDA

Beleggingsclubs zitten in de lift: 'Je vindt er een klankbord voor je ideeën'

Op zaterdag 29 september vond in het ICC-congrescentrum in Gent de Dag van de Tips plaats, het jaarlijkse congres van de Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB). Op dat event kan de belegger ideeën opdoen. Ook beleggingsclubs bieden die mogelijkheid. "Veel mensen willen beleggen, maar weten niet hoe ze eraan moeten beginnen."

MONEYTALK