Trends nr. 30 | 26 juli 2018

Web weergave

Dossier millennials: vroeger was het niet beter (in België)

Jongeren vrezen dat de potverterende babyboomers hen met een onbetaalbare factuur opzadelen. Maar er zijn weinig redenen om nostalgisch te zijn naar vroeger. Wie vandaag dertig is, heeft het niet slechter dan iemand die dertig was in 1988.

COVERVERHAAL

Hoe Belgisch is Belgische chocolade nog?

Drie kwart van de Belgische chocoladeproducenten zijn nog altijd puur Belgisch, maar de grote kleppers hebben buitenlandse eigenaars. "Het aandeelhouderschap is in buitenlandse handen. En dan? De chocolade is en blijft Belgisch."

BUSINESS

De angst voor de vierde telecomoperator

De beslissing van de federale regering om een vierde operator toe te laten op de Belgische markt veroorzaakt opschudding in de telecomsector. Over de geloofwaardigheid ervan en het belang voor de consument valt te discussiëren.

BUSINESS

'De boerkini is geen mensenrecht'

Tussen vrouwenbesnijdenis en de boerkini bestaat slechts een verschil van gradatie, niet van principe. Dat zegt Marc De Vos, directeur van de denktank Itinera.

BUSINESS

Het trauma van de vluchteling

Ilse Derluyn is een pionier in het onderzoek naar het psychosociale welzijn van niet-begeleide minderjarige vluchtelingen, slachtoffers van mensenhandel en kindsoldaten. Die wetenschappelijke focus levert haar internationale erkenning op.

WETENSCHAP

Jeugdige overmoed

Roger Kesteloot, de topman van De Lijn, houdt van hedendaagse dans, Bach en de Vlaamse polyfonie. Hij trok door Patagonië en zijn favoriete auteur is Gabriel García Márquez.

BUSINESS

Spaas kaarsen wil de fakkel doorgeven aan de zesde generatie

Er is opschudding in de gesloten wereld van de kaarsenproducenten. Het investeringsfonds Equistone heeft de voorbije twee jaar vier kaarsenproducenten opgekocht. Ook Spaas Kaarsen is benaderd. Maar het Limburgse bedrijf wil op eigen kracht verder.

BUSINESS

Hoe grote bedrijven succesvol kunnen samenwerken met start-ups

Strenge selectiecriteria, omslachtige aanbestedingsprocedures en financiële onzekerheid zijn voor grote bedrijven en overheden obstakels om zaken te doen met start-ups. Uitzonderingen in ons land zijn de VDAB en Digipolis Antwerpen. "Interactie en een duoaanpak zijn ons geheim."

BUSINESS

De helft minder poetsen

Poetsen is geen aangename taak, maar een gemiddeld gezin besteedt er wekelijks wel vier tot zes uur aan. Het Limburgse Ecobello ontwikkelde reinigingsproducten en -methodes die die tijd kunnen halveren.

BUSINESS

Liefste dagboek,

Een jaar lang volgen we het wel en wee van vier start-ups.

BUSINESS

'Vrouw zijn is niet iets waartegen ik wil vechten'

Alles draait om de keuzes die ik maak, en die staan los van mijn geslacht, al is de kans groot dat andere vrouwen andere accenten leggen. Dat zegt Karen Boers, managing director van Startups.be

BUSINESS

Exclusieve horloges

Autosportfans denken bij de naam Raidillon meteen aan de beroemde bocht op het circuit van Spa-Francorchamps, maar sinds vijftien jaar pronkt de naam ook aan sommige polsen. Het productieproces voert naar Antwerpen, Leuven, Rixensart en Brussel, met een ommetje langs Zwitserland.

MADE IN BELGIUM

Burn-out, een ware epidemie

Nu het einde van het jaar nadert, selecteert Trends de artikels die in 2018 het meest in de smaak vielen bij de lezers. In juli hield Marc Buelens, partner-hoogleraar management aan de Vlerick Business School, het fenomeen burn-out tegen het licht.

BUSINESS

Kunst in Knokke

Augustus is traditioneel de kunstmaand in Knokke, met shows van onder meer Jason Martin, Panamarenko en Toiletpaper.

AGENDA