Trends nr. 15 | 12 april 2018

Web weergave

Wat gebeurt er met de pensioenen als straks iedereen een zwaar beroep heeft?

De regering heeft criteria vastgelegd die moeten bepalen wat een zwaar beroep is. De lijst van zware beroepen zelf komt pas na overleg met de sociale partners. Werkgevers vrezen voor een lange lijst die ertoe leidt dat een groot deel van de werknemers jaren voor het wettelijk pensioen kan uittreden. De minimumleeftijd van 60 jaar die minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) vooropstelt, overtuigt niet.

COVERVERHAAL

Pret heeft veel prijzen

Sinds vorige week zijn de pretparken open. Verschillende parken geven kortingen op abonnementen voor snelle beslissers.

BUSINESS

'Slechts 20 tot 30 procent van de hackings wordt ontdekt'

Na dagenlange problemen met het internetbankieren stelde Argenta aan klanten voor dringende overschrijvingen via e-mail te regelen. "Dat doet jaren van bewustmaking teniet", stelt Matthias Dobbelaere-Welvaert, ICT-jurist en managing partner bij deJuristen.

DE WEEK

Zelf een tablet bouwen

Patrick Thomas, de topman van het Duitse Covestro, wou als kind piloot worden, kan zijn eigen tablet bouwen, verzamelt zilveren doosjes, en is een fan van LinkedIn.

BUSINESS

Welk lot wacht tsaar Poetin?

De bevolking moet trots zijn op het almachtige Rusland om te kunnen verdragen dat ze in relatieve armoede leeft. Dat zegt Jean-Pierre Blumberg, advocaat en docent aan de Universiteit Antwerpen (UA).

BUSINESS

Samen met klanten innoveren

Liever dan abstract te innoveren, investeert Delaware in cases. Het bedrijf bracht klanten samen in het co-creatieproject Del20. Niet alle projecten uit de eerste lichting waren succesvol, maar het leertraject bleek voor alle deelnemers waardevol.

BUSINESS

Digitale technologie speelt verzekeringsmakelaar niet weg

De verzekeringsmakelaars verliezen nauwelijks marktaandeel in ons land en blijven de grootste speler op de markt. Met dank aan een aantal grote verzekeraars die in hun digitale strategie kiezen voor een samenwerkingsmodel met de tussenpersonen.

BUSINESS

Marketeers moeten meer met data aan de slag

Uit zijn jaarlijkse enquête maakt The House of Marketing op dat 69 procent van de bedrijven zich niet laat leiden door data. "Nochtans moeten alle marketingafdelingen met data bezig zijn."

BUSINESS

Matthias Müller (CEO Volkswagen): 'Ons loon is gerechtvaardigd'

Sinds Matthias Müller (64) de CEO van Volkswagen is, haalt hij de krantenkoppen met een rijverbod, razzia's en zijn loon. Een gesprek over Duitse afgunst, zijn wantrouwen tegenover de politiek en de vraag hoe je een onderneming ten gronde kunt veranderen.

BUSINESS

'Armoede is niet sexy'

In de meeste ideologieën is armoede een negatief geladen begrip. Dat zegt Marc Buelens, professor-emeritus aan de Vlericck Business School.

BUSINESS

Virtuele realiteit: een briljante oplossing op zoek naar een probleem

Het hoofdpersonage van Ready Player One, de nieuwe film van Steven Spielberg, verovert macht, geld én de liefde van zijn leven in de Oase, een digitaal parallel universum. De fans hopen dat de virtuele realiteit binnenkort haar intrede maakt in woonkamers, kantoren en scholen. Maar dat virtuele realiteit de massamarkt zal veroveren, wordt al vijftig jaar voorspeld. Voor de echte doorbraak ontbreekt nog één detail: het nut voor de gebruiker.

AFTERWORK

Hip Oostende

Met The Crystal Ship heeft Oostende een klepper van een stadsfestival gelanceerd. Voor de derde keer stelde curator Bjorn Van Poucke een programma samen met streetart in de badstad.

AGENDA

Een kat in een zak

De 5000 euro van de Bitcoin Challenge is nu volledig geïnvesteerd in cryptomunten.

MONEYTALK

'Passief beheer bestaat niet'

De Nederlandse vermogensbeheerder Robeco heeft een strategie uitgedacht om de nadelen van indexbeleggen te counteren. Die blijkt vruchten af te werpen.

MONEYTALK