Web weergave

'Blijkbaar denken sommigen dat duurzaamheid het monopolie is van de een of andere groene, 'woke', linkse kerk. Die hardnekkige vorm van onwetendheid maakt mij ongerust', zegt Trends-hoofdredacteur Wim Verhoeven.

INTRO

De financiële markten zijn woeliger dan voordien. De Amerikaanse president Joe Biden is de aanstoker met zijn stimuleringsplan van 1900 miljard dollar. Dat verhoogt de inflatieverwachtingen bij beleggers, die daarop obligaties in de uitverkoop zetten, wat de Amerikaanse tienjaarsrente de hoogte injoeg. Deze week bespreekt de Federal Reserve het monetaire beleid. De financiële wereld wacht af of de Amerikaanse centrale bank iets aan de marktturbulentie zal doen. Zo ook Frank Vranken, hoofdstrateeg bij de Belgische private bank Puilaetco.

DE WEEK

Jean-Paul Van Avermaet moest vorig weekend opstappen als de CEO van bpost. Zijn ontslag is symptomatisch voor de halfslachtige privatisering van de overheidsbedrijven. De competitieve noden van een marktspeler en de desiderata van een publieke aandeelhouder botsen soms, weten de ex-CEO's van bpost Johnny Thijs en Koen Van Gerven.

BUSINESS

De aandeelhouders van bpost kregen vorige week een nieuwe mokerslag te verwerken. De beursprestatie van het aandeel verbleekt bij die van andere belangrijke Europese postspelers. Geen enkele concurrent zag zijn winstmarge de voorbije jaren zo onder druk komen. Zelfs in coronajaar 2020 heeft bpost margeverlies geleden.

BUSINESS

Het ontslag van CEO Jean-Paul Van Avermaet lost de problemen bij bpost niet op. Toch heeft het bedrijf een unieke kans om te vervellen tot een groeiende logistieke speler.

BUSINESS

In het pandemiejaar 2020 versterkt Collibra zijn management met enkele toppers van grote techbedrijven. Daarbovenop werft het softwarebedrijf dit jaar nog 250 mensen aan. Voor CEO en medeoprichter Felix Van de Maele is een beursgang nog altijd geen prioriteit. "We runnen het bedrijf heel professioneel, zodat een beursgang altijd een plausibele optie is."

BUSINESS

Ons land is een kampioen in het recycleren van auto's. Toch 'verdwijnen' elk jaar ongeveer 50.000 wagens. Niemand heeft zicht op het lot van auto's nadat ze zijn uitgeschreven. Dat veranderen, zal nog veel tijd vergen.

BUSINESS

5,9 miljard euro Europees geld in de economie pompen, en de relance en een duurzaam herstel zijn snel een feit. Dat dominerende discours is kort door de bocht. Overheidsinvesteringen zijn welkom om de groei aan te zwengelen, maar daarnaast zijn ook hervormingen nodig, zoals minder regelgeving voor de bedrijven en een betere werkende arbeidsmarkt. Daar loopt België achterop.

BUSINESS

Trends selecteert grensverleggende thema's en verhalen. EcoBirdy verdient het label omdat het gerecycleerd plastic gebruikt voor zijn producten. Om een grotere positieve impact op het milieu te hebben richtten de designers Joris Vanbriel en Vanessa Yuan het merk ecoBirdy op. Met hun producten uit gerecycleerd plastic sleepten ze al verscheidene designawards in de wacht.

BUSINESS

Trends selecteert grensverleggende thema's en verhalen. Valcun verdient het label omdat het 3D-printen milieuvriendelijker probeert te maken. Klassieke 3D-printers gebruiken aluminium dat tot poeder is verwerkt. Het Gentse Valcun ontwikkelt een printer die met minder vervuilende aluminiumdraad werkt. Op termijn wil het met verwerkt aluminiumafval aan de slag gaan.

BUSINESS

In tien jaar is Dobco Medical Systems uitgegroeid tot een vaste waarde op de markt van de medische beeldvorming. Het heeft de ambitie met zijn product PACSonWEB een Europese referentie te worden.

BUSINESS

Kmo's en starters hebben het moeilijk om kredieten te krijgen van de banken. Kan crowdlending een oplossing zijn? "Met de win-winlening kunnen crowdlendingplatformen een alternatief bieden waar zowel de investeerder als de onderneming beter van wordt."

BUSINESS

De Antwerpse animatiestudio Cyborn is stilaan een vaste waarde bij de Trends Gazellen. Toch is er de jongste tijd heel wat veranderd in het bedrijf. "We lanceren dit najaar onze eerste eigen game met virtuele realiteit", zegt oprichter en CEO Ives Agemans.

TRENDS GAZELLEN 2021

Ambachtelijke geuzebrouwers als Cantillon, Boon, Tilquin en Drie Fonteinen hebben er een nieuwe concullega bij. Na een carrière bij The Walt Disney Company wekt Erik De Keersmaeker Brouwerij Eylenbosch, die vroeger in handen was van zijn familie, weer tot leven.

BUSINESS

Tools4Patient, een start-up uit Mont-Saint-Guibert, heeft een technologie ontwikkeld om het placebo-effect te voorspellen. Die wereldprimeur kan de duur en de kosten van klinische proeven aanzienlijk verminderen.

BUSINESS

Iedere maand stellen we een wetenschapper voor wiens werk belangrijk kan worden voor de economie. Elke Van Hoof wilde eigenlijk hersenchirurg worden, maar ze kijkt nu in het hoofd van haar patiënten zonder te snijden. Meer dan als een onderzoeker ziet ze zichzelf als een innovator.

BUSINESS

Trends selecteert grensverleggende thema's en verhalen. Yuma Labs verdient het label omdat het zijn zonnebrillen op een circulaire manier produceert. De Antwerpse start-up Yuma Labs lanceerde vorig najaar zijn tweede collectie zonnebrillen uit plastic afval. Na een warm onthaal bij de consument wil het merk met partnerschappen zijn impact vergroten.

BUSINESS

Brussel maakt werk van duurzamer vastgoed. De combinatie van sloop en nieuwbouw maakt almaar meer plaats voor een doorgedreven renovatie. Het einddoel moet circulair bouwen zijn. Maar de bouw is een conservatieve sector, dus verloopt die evolutie langzaam. De kostenefficiëntie van circulair bouwen kan de twijfels wegnemen.

BUSINESS

Sinds de jaren zeventig werd de retoriek over mannen steeds negatiever, stelt de Nederlandse auteur Maarten Huygen vast. Dat kwam nog eens in een stroomversnelling na #MeToo. In een boek neemt hij het op voor de man. "De winst van de vrouwenemancipatie is overduidelijk. Maar dat betekent niet dat er geen negatieve gevolgen zijn."

AFTERWORK

Met De Week van het Geld (22 maart tot 26 maart) wil Wikifin het belang van financiële educatie benadrukken. "Je kunt al praten over geld vanaf het moment dat kinderen beginnen te rekenen."

MONEYTALK

Janneke Willemse maakt furore met Blondjes beleggen beter, maar een beleggingscoach, adviseur, analist of zelfs expert wordt ze liever niet genoemd. "Ik ben sinds 2000 financieel journaliste", zegt de Nederlandse beleggingsvedette. "Sinds 2013 ben ik blogger. Na al die gesprekken met beursexperts dacht ik: even zien hoe het gaat als ik zelf ga beleggen." Goed, zo is gebleken.

MONEYTALK