Trends nr. 11 | 14 maart 2019

cover Trends

Lees Trends digitaal

Wat is het geheim van een onsterfelijke onderneming?

Web weergave

Wat is het geheim van een onsterfelijke onderneming?

'Een bedrijf succesvol houden, vereist een maniakale toewijding gedurende 24 uur per dag', zegt Fons Van Dyck. De marketingexpert legt in 'De onsterfelijke onderneming' uit waarom dat succes zo'n aartsmoeilijke klus is en illustreert dat met de bewogen geschiedenis van de techgigant Apple.

COVERVERHAAL

'Boeing zal dit wel overleven'

De in 2016 gelanceerde Boeing 737 Max 8 werd het paradepaardje van de vliegtuigbouwer uit Seattle, met ruim 5000 bestellingen en 350 geleverde toestellen. Maar na twee crashes in vijf maanden ontaardde het sprookje in een nachtmerrie. Een aantal landen houdt het toestel aan de grond, het Boeing-aandeel nam een duik. "Als Boeing snel heel heldere signalen kan geven, dan komt het dit drama te boven", analyseert Wouter Dewulf, transporteconoom aan de universiteit Antwerpen.

DE WEEK

Dit zijn de lessen uit dertig jaar economische stagnatie in Japan

Nu de ECB de rente tot 2021 op nul heeft gebetonneerd, dreigt Europa het nieuwe Japan te worden. Of dat schrikbeeld uitkomt, zal de toekomst uitwijzen. Intussen kan Europa belangrijke lessen trekken uit het Japanse scenario van de afgelopen dertig jaar.

BUSINESS

Pensen worden weer ambachtelijk

Met de vierde generatie keert Noyen terug naar zijn roots: de ambachtelijke slagerij. In zijn twee ateliers verwerkt het familiebedrijf volledige, duurzaam gekweekte varkens. Al blijven de witte en zwarte pensen het vlaggenschip.

MADE IN BELGIUM

Faillissement Lommels glasbedrijf Ducatt krijgt een staartje

Het faillissement van het Lommelse glasbedrijf Ducatt in 2017 beroert nog altijd de gemoederen. Zijn toenmalige concurrent Interfloat maant de Europese Commissie aan het onderzoek naar staatssteun weer op te nemen. Het hoopt nog altijd op een schadevergoeding van de Limburgse Reconversiemaatschappij.

BUSINESS

Cryonaut City - het jaar 2098

In De Tijdreiziger blikt Hans Bourlon, CEO van Studio 100, met veel fantasie enkele decennia vooruit. Deze week: Wie zich heeft laten invriezen, ontdooit ooit.

BUSINESS

Wat managers kunnen leren van sciencefiction

Een hele generatie ondernemers en managers, vooral in de technologiesector, is diep beïnvloed door sciencefiction. Het genre helpt bedrijven toekomstscenario's uit te denken en nieuwe producten te ontwikkelen. 'In zowel management als in sciencefiction moet je rationeel nadenken over de toekomst', stelt consultant Anthony Liekens.

BUSINESS

Bedrijfsfilantropie wordt professioneler

Een bedrijf dat een cheque geeft aan een goed doel en daarmee gedaan, dat behoort steeds vaker tot het verleden. De jongste jaren pakken ze liefdadigheid aan op een meer gestructureerde manier. Ze passen filantropie in hun bedrijfsstrategie in. Treffend is de verschuiving van het budget daarvoor van pr naar hr.

BUSINESS

'Dieselmotor zal niet snel verdwijnen'

Voor de derde keer dit jaar gaat een eeuweling met de trofee van Trends Gazellen Ambassadeur lopen. Het Gentse Anglo Belgian Corporation (ABC) produceert motoren voor onder meer de scheepvaart, het spoorverkeer en stroomgeneratoren.

TRENDS GAZELLEN 2019

Een tweede leven voor frituurvet

De opkomst van de biodiesel betekende een nieuwe start voor de familie Van Pollaert. Eind 2020 opent in Lokeren een nieuwe fabriek om oude frituurvetten en -oliën te verwerken.

TRENDS GAZELLEN 2019

Alle voordelen van de cloud

Vlaanderen is een trendsetter in medische beeldvorming. Na Qaelum uit Leuven kroont nu ook Dobco Medical Systems uit Zele zich tot Ambassadeur.

TRENDS GAZELLEN 2019

TEFAF opgefrist

In Maastricht start TEFAF, de belangrijkste kunst- en antiekbeurs ter wereld. Een vernieuwingsgolf moet de ingeslapen topbeurs competitiever maken.

AGENDA

Goud is terug

Vorig jaar kochten de centrale banken massaal veel goud. Het was een halve eeuw geleden dat ze nog zoveel goud hadden opgestapeld in hun kluizen. Wat betekent dat voor de andere kopers van goud?

MONEYTALK

Dividenden voor iedereen

Dividendaandelen zijn populair bij particuliere beleggers. Er zijn ook tal van professionele beleggers die zich specialiseren in het selecteren van bedrijven die regelmatig dividenden betalen.

MONEYTALK