Trends HR Pioneer Awards: de genomineerden

Trends en Kanaal Z stellen op donderdag 19 april 2018 de Belgian HR Awards voor tijdens een gala-avond in The Event Lounge in Brussel. Naast de HR Manager of The Year worden ook de HR Pioneer Awards uitgereikt.

Samen met het adviesbureau De Facto Image Building selecteren Trends en Kanaal Z campagnes die de interne en externe hr-communicatie in de kijker zetten. Dit zijn de genomineerden in beide categorieën.

Interne communicatie

– UZ Brussel

UZ Brussel vierde zijn veertigste verjaardag met een interne campagne. Via onlineplatformen zoals sociale media en ‘dialoogdagen’ werd gecommuniceerd over de waarden van het ziekenhuis. Ook werd nagegaan hoe de medewerkers de toekomst van de organisatie zien.

– Bridgestone

Het duurt soms maanden eer iemand echt aan de slag gaat bij een nieuw bedrijf. Er moet bijvoorbeeld elders eerst een opzeggingsperiode worden afgewerkt, of studenten ondertekenen een contract nog voordat ze zijn afgestudeerd. Bridgestone heeft daarom besloten met nieuwe werkkrachten te communiceren nog voor ze aan de slag zijn. Dat gebeurt via Wheely the Bot, een chatbot dat via Messenger contact houdt met nieuwelingen.

– Lidl

Vertrekkend van een Leadership Forum met alle 600 leidinggevenden van het bedrijf heeft Lidl zijn interne communicatie versterkt naar de 6500 medewerkers. Via workshops verbeterde het zijn interne communicatie over de waarden en de doelstellingen van het bedrijf.

– Realdolmen

Realdolmen hield verschillende enquêtes bij zijn personeel: waarom wil je blijven werken voor Realdolmen? Wat verbindt ons elke dag? En hoe maken we dat concreet? Alle antwoorden werden samengebracht in een Employee Centricity-infografiek. Die inzichten worden gebruikt om de interne communicatie te verbeteren.

– Aldi

Aldi organiseerde voor het eerst de personeelswedstrijd ‘Daarom werk ik graag bij Aldi’. Iedere medewerker kon aan de hand van een creatieve bijdrage duidelijk maken waarom hij of zij graag voor de keten werkt. Daarmee wil de directie de interne communicatie versterken via meer inspraak en een hogere betrokkenheid van de werknemers.

Externe communicatie

– OCMW (The Oval Office)

Het OCWM Gent lanceerde een ’employer branding’-campagne. De aanleiding voor de campagne was de opening van een nieuw woon-zorgcentrum in Mariakerke. Om de nieuwe bewoners de beste zorg te kunnen verlenen, moeten zo’n 150 nieuwe medewerkers worden ingeschakeld. De campagne moet ouderenzorg aantrekkelijk maken voor schoolverlaters.

– Marbles

Als kleine kmo in IT heeft Marbles het niet gemakkelijk om werknemers aan te trekken. Daarom startte het een campagne waarin niet de verloning centraal stond, maar de privé-werkbalans. Zo kan een werknemer van Marbles zelf bepalen hoeveel vakantiedagen hij opneemt per jaar.

– Scania Parts Logistics

Via de campagne ‘Welkom bij de familie’ probeert Scania Parts Logistics nieuwe medewerkers aan te trekken. De campagne werd gevoerd via beursstanden, reclameaffiches, advertenties op bussen en een bioscoopspot. Verschillende medewerkers – van kantoorbedienden tot leidinggevenden – waren betrokken bij de campagne.

– Van Dievel Transport

Het bedrijf lanceerde een rekruteringscampagne die verder gaat dan marketing alleen. Via één centrale figuur – ‘de vrachtwagenpiloot’ – werd een bredere doelgroep bereikt om de vacatures in te vullen.

– 361 °

361 ° biedt bedrijven totaaloplossingen voor de uitdagingen in welzijn, leren, veranderen en ontwikkelen. Via training en coaching, consultancy, workshops en een digitaal welzijnsplatform. Een nieuwe campagne moet dat platform onder de aandacht brengen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content