Transatlantisch per cargo

Het georganizeerde toerisme mag dan zowat alle mogelijke plekjes op de wereldbol toegankelijk hebben gemaakt, de echte vormen van individueel reizen zijn nagenoeg helemaal verdwenen. Tenzij u een reis per vrachtschip boekt en wekenlang onbekommerd over de oceanen dobbert.

TEKST : DANNY VERHEYDEN

Waar reizen ooit een luxe was voor slechts enkelen, is het vandaag de dag voor velen een noodzaak geworden. Je hoort wel eens dat mensen meer gestresseerd van een reis terugkomen dan voor het vertrek, en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Daarom reikt de speurtocht naar échte rust en andere dan commercieel-artificiële ontspanning steeds verder. Tot op een vrachtschip, waar je niet alleen kan uitwaaien, letterlijk en figuurlijk, maar waar je ook de geplogenheden van het onvervalste zeemansleven met volle teugen kan opsnuiven.

Een reis

per vrachtschip stelt je bovendien in staat een flink stukje van de wereld te zien. Vele van deze cargoschepen bevaren immers interkontinentale routes, zodat je verschillende delen van de wereld kan ontdekken. Hou er echter rekening mee dat je over de precieze data van vertrek en aankomst meestal pas enkele dagen voor vertrek ingelicht wordt, zodat je best enige ruimte inbouwt in je schema. Ook wordt er wel eens afgeweken van het voorziene vaarschema, wat je vaak pas bij het inschepen verneemt, en worden bepaalde geplande havens gewoon niet aangedaan om de eenvoudige reden dat er geen vracht moet geleverd worden. Een andere bluts die je met de buil moet nemen, zijn de beperkte ligtijden van de schepen in de havens, zodat er weinig of helemaal geen tijd overblijft om het hinterland te gaan verkennen.

Een reis per vrachtschip kan evenmin vergeleken worden met de luxe van een cruiseschip, maar toch zal men aan boord steeds in vrij komfortabele omstandigheden kunnen leven. De kamers hebben vaak airconditioning, en meestal is er ook wel een apart leessalon met biblioteek beschikbaar, inclusief radio, tv en video. Bepaalde schepen beschikken zelfs over een zwembad en sauna, en bieden zelfs de mogelijkheid om je eigen wagen mee aan boord te nemen. In de prijs zijn tevens alle maaltijden inbegrepen, die vaak in het gezelschap van de kapitein en/of andere officieren genuttigd worden.

In tegenstelling

tot een cruise, waar je gewild of ongewild toch een bepaalde gedragskode aan de dag zal leggen, kan je op een cargoschip ongestoord je eigen leventje leiden, zonder “verplichtingen” van welke aard ook. Vaak worden er niet meer dan een tiental “externe” passagiers toegelaten, en ook dat zal de druk gesolliciteerde manager, die nu eindelijk eens al die boeken wil lezen die al maanden onder het stof zitten, wel bevallen.

Het type vaartuigen varieert van schepen met konventionele lading en roll on/roll off-schepen, tot containerschepen en bulkcarriers met een los gestorte lading (kolen, ertsen, granen, etcetera). Tientallen rederijen bieden dergelijke reizen per vrachtschip aan, met reisschema’s die in tijd variëren van enkele weken tot enkele maanden, en geografisch naar alle delen van de wereld stevenen (Europa, Canada, Verenigde Staten, Brazilië, Midden-Oosten, Zuidoost-Azië).

In haar boek

De eeuw van de ekster (uitgeverij Kritak) beschrijft Brigitte Raskin uitgebreid de ‘geneugten’ die aan deze vorm van reizen verbonden zijn. In 1991 namelijk vertoefde Raskin 27 dagen lang aan boord van de Gent, een Belgische gastanker die haar van Rotterdam naar Singapore bracht.

“In het begin van de eeuw reisde mijn oom met een klassiek passagiersschip van Marseille naar Shanghai”, memorizeert Raskin de achtergrond van haar onderneming. “Het dagboek dat hij toen achterliet, zette mij aan om het zelf ook eens te proberen. Achteraf heb ik gemerkt dat wij heelwat identieke ervaringen hebben opgedaan, ondanks het ruime tijdsverschil tussen zijn en mijn reis.”

Met welk gevoel zet je, na 27 ongetwijfeld lange dagen aan boord, voet aan wal ?

“Mijn ervaring is dat je een dergelijke reis moet ondernemen met een bepaald doel voor ogen. Je moet ervan uitgaan dat je het leven aan boord van zo’n schip wil leren kennen. Het is ook een gok : klikt het met de bemanning aan boord, dan zit je goed ; klikt het niet, dan loert de verveling om de hoek. De bemanning beperkt zich immers tot een 20-tal personen, matrozen inbegrepen, en daar houdt het dan ook meestal mee op. Zelf was ik de enige ‘passagier’ aan boord van de Gent. Ik kan deze vorm van reizen dus zeker niet aanraden aan mensen die niet graag alleen zijn, noch aan degenen die ‘op vakantie’ willen gaan. Je moet ervan uitgaan dat je in een ‘gemeenschap’ terechtkomt, en dat de reis pas geslaagd is wanneer je jezelf kan terugvinden in het dagelijks leven aan boord. Mij is het gelukt, ook omdat het hele zeemanswereldje mij intrigeerde.”

Weegt een en ander niet door na enkele weken ?

“De eerste dagen wil je natuurlijk je gewone leventje blijven leiden, telefoneren, kommuniceren…, maar dat lukt dus niet echt. Eigenlijk word je van zowat alles afgesneden, moet je veel van je dagdagelijks bestaan achterlaten. Mentaal moet je goed voorbereid zijn, zeker als je, zoals wij, gedurende 27 dagen niet één keer aan wal gaat.”

Maar het avontuur blijkt soms uit onverwachte hoek te komen…

“Daags nadat ik het schip verlaten had, werd de Gent in de buurt van Singapore overvallen door een aantal piraten van Maleisische origine die, gewapend met machetes en pijl en boog, de kapitein tot het openen van de kluis dwongen. Piraterij komt daar in de regio blijkbaar courant voor.”

Da’s pas avontuurlijk reizen !

In ons land zijn verschillende rederijen aktief die reizen per cargo aanbieden met vertrek vanuit een Belgische haven. Enkele van deze rederijen hebben een kantoor in België, zoals de rederij Grimaldi Freighter Cruises, vertegenwoordigd door C.I.T. België (tel. : 02/509.45.08) en de Polish Ocean Lines (tel. : 03/225.07.00). Een gespecializeerd reisagentschap is Robinson Cruise Away (tel. : 03/314.60.80).

Op een vrachtschip kan je niet alleen uitwaaien, letterlijk en figuurlijk, maar ook de geplogenheden van het onvervalste zeemansleven met volle teugen opsnuiven.

Onderduiken in de machinekamer… en de bar hoort er ook bij. Brigitte Raskin : Klikt het met de bemanning aan boord, dan zit je goed ; klikt het niet, dan loert de verveling om de hoek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content