Nieuwe Tesla's kunnen uitgerust worden met apparatuur om tegen 2018 autonoom te rijden. Tesla gebruikt de nieuwe sensoren intussen om nog meer data te verzamelen over de miljoenen kilometers die de wagens afleggen. Dat moet traditionele autofabrikanten angst aanjagen. Hun achterstand in waardevolle data is een bijzonder zwakke plek.
...

Nieuwe Tesla's kunnen uitgerust worden met apparatuur om tegen 2018 autonoom te rijden. Tesla gebruikt de nieuwe sensoren intussen om nog meer data te verzamelen over de miljoenen kilometers die de wagens afleggen. Dat moet traditionele autofabrikanten angst aanjagen. Hun achterstand in waardevolle data is een bijzonder zwakke plek. De nieuwe Tesla's krijgen misschien pas in 2019 een software-update om volledig autonoom te rijden, of zelfs later. BMW en co doen daar toch beter niet lacherig over. Van alle bedrijven die experimenteren met self driving cars, verzamelt Tesla wellicht de meeste informatie, in de meest uiteenlopende omstandigheden. Een Tesla is geen wagen, het is een grote batterij en een computer met internet waar toevallig vier wielen onder staan en waarmee voortdurend data wordt verzameld. Dat geeft de onderneming gedetailleerde informatie over 1,5 miljard kilometer die Tesla's wereldwijd hebben gereden. De bijna 100.000 eigenaren van een Tesla hebben zich bovendien al voor meer dan 225 miljoen kilometer laten rijden door de boordcomputer. Google heeft sinds 2009 met een beperkt wagenpark voor ongeveer 3,5 miljoen kilometer aan data verzameld over volledig autonoom rijden, bijna uitsluitend in de Verenigde Staten. Tesla-topman Elon Musk heeft er vanaf het begin een dubbele race tegen de klok van gemaakt. Hij wilde elektrische wagens produceren voor de middenklasse en die modellen volledig autonoom laten rijden. De traditionele fabrikanten beginnen hun achterstand op het eerste front in te lopen, maar in autonoom rijden dreigen ze Tesla voor jaren uit het oog te verliezen. Tesla heeft natuurlijk zijn eigen problemen. De autopiloot-functie zou de oorzaak zijn van minstens één dodelijk ongeval. Tesla moet in tien jaar een fabrieksapparaat en een toeleveringsketen bouwen waar sommige fabrikanten een eeuw voor nodig hebben gehad. Het risico op zware productiefouten is zeer groot. Bovendien kosten al de zotte plannen van Musk enorm veel geld. Tesla verkeert sinds zijn ontstaan eigenlijk in permanente geldnood en stapelt de verliezen op. Maar er zijn voorlopig meer dan genoeg believers die het aandeel van Tesla de stratosfeer in prijzen en waardoor het bedrijf zich nog steeds tegen redelijke voorwaarden kan financieren. Als dat vertrouwen zo onwrikbaar blijft en Elon Musk min of meer zijn eigen strakke deadlines haalt, zullen de traditionele fabrikanten de komende jaren echt afzien. STIJN FOCKEDEYIn autonoom rijden dreigen de traditionele autobouwers Tesla voor jaren uit het oog te verliezen.