In de geschiedenis van Toyota heeft de Corolla al een hele weg achter zich.
...

In de geschiedenis van Toyota heeft de Corolla al een hele weg achter zich. De eerste versie werd in 1966 gelanceerd. Vandaag rijdt die Corolla rond in een marktsegment dat druk is bevolkt, en waarin de concurrentie vooral heel scherp is. Maar Toyota is vastberaden: met dit model wil het de Europese koplopers bestrijden. Een technische revolutie kan je de nieuwe Toyota Corolla alvast niet noemen. De auto is veeleer een geheel van evoluties waarmee de Japanse constructeur dit gamma wilde vernieuwen. Zo is esthetisch heel wat veranderd: nieuwe snoet, laterale schortjes en spoilers die de drie versies van het koetswerk (drie- en vijfdeurs, break) een meer uitgesproken karakter moeten bezorgen. De Japanse technici spanden zich ook in om de Corolla een betere geluiddemping mee te geven. Deze nieuwkomer is dan ook een van de stilste auto's in zijn klasse. De klant kan kiezen uit drie benzinemotoren: 1,4l, 1,6l en 1,8l. Daarbij komen nog twee diesels 1,4l en tweeliter). De kleinste diesel is in de Corolla goed voor 66 pk en ontpopt zich als een ware revelatie. Gekoppeld aan een versnellingsbak met vijf goed gespreide gangen blijkt dit een heel aangename en leuke auto om besturen. Het koppel staat borg voor stevig hernemen en de motor klimt zo gewillig in de toeren, dat hij bijzonder dynamisch aanvoelt. Deze versie wordt dan ook ongetwijfeld de beste verkoper in het Corolla-gamma, hoewel de tweeliter D4-D natuurlijk ook een heel aantrekkelijke krachtbron is. Vooral wanneer de auto goed geladen is. Ook een leuke versie is de heel vinnige T Sport, die door de ingenieurs onder handen werd genomen om nog vinniger uit de hoek te komen dan zijn voorganger. Om de wegligging te verbeteren, werd het koetswerk twee millimeter dichter bij de grond gezet. De ophanging is uitgerust met nieuwe, transversale schokdempers terwijl de versnellingsbak met zes gangen nog preciezer aanvoelt. De hernemingen zijn stevig en de motor klimt gewillig in de toeren. Neem daarbij een voorspelbaar weggedrag, en je krijgt een heel aangename auto. Om het anders te stellen: de T Sport vindt sneller de limieten van de bestuurder dan omgekeerd. Dat brengt ons meteen bij de veiligheidsvoorzieningen. Wat actieve veiligheid betreft, zijn er stabiliteitscontrole (VCS), tractiecontrole (TRC) en noodrem die bij bruusk remmen voor een grotere remkracht zorgt. Voorts is er een hele schare klapzakken die de inzittenden moeten beschermen bij ernstige impacts. Het interieur is bij alle versies opmerkelijk goed verzorgd en vooral heel functioneel. Alles is erop gericht om het leven aan boord te vergemakkelijken. De basisversie is ietwat sober en van de T Sport onthouden we vooral dat de stoelen borg staan voor een perfecte lendensteun. [ DASHBOARD ] Christophe