T oyota heeft met de Corolla de meest verkochte auto ter wereld in huis: sinds de lancering van het model, in 1966, werden er wereldwijd meer dan 29 miljoen exemplaren van verkocht. Intussen is de Corolla aan zijn negende uitvoering toe en heeft Toyota grootste plannen met het nieuwe, uitgebreide gamma: de autoproducent wil er niet alleen zijn marktpositie in Europa mee versterken, maar wereldwijd doorbreken. Tussen haakjes, de Corolla-familie wordt in vijftien landen, verspreid over vijf w...

T oyota heeft met de Corolla de meest verkochte auto ter wereld in huis: sinds de lancering van het model, in 1966, werden er wereldwijd meer dan 29 miljoen exemplaren van verkocht. Intussen is de Corolla aan zijn negende uitvoering toe en heeft Toyota grootste plannen met het nieuwe, uitgebreide gamma: de autoproducent wil er niet alleen zijn marktpositie in Europa mee versterken, maar wereldwijd doorbreken. Tussen haakjes, de Corolla-familie wordt in vijftien landen, verspreid over vijf werelddelen, geproduceerd en in 140 landen verkocht. Dankzij de dieselversies - eindelijk! - wil Toyota met Corolla eveneens op de Belgische leasingmarkt scoren. De Corolla 2002 breekt radicaal met het verleden: het koetswerkdesign is zonder meer innovatief, het rijgedrag lijkt loepzuiver Europees. Opvallend is ook dat, vanaf de instapversie (3-deurs: 14.335 euro) de Corolla standaard is voorzien van een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting (onder meer ABS, EBD, vier schijfremmen, twee frontale en twee zijdelingse airbags, stuurbekrachtiging). De nieuwe Corolla heeft, als boegbeeld van Toyota's Europese ambities, een uitgesproken Europees DNA. En dan hebben we het niet alleen over het rijgedrag. Ook het koetswerkdesign (met knipoogjes naar de Yaris) en de standaarduitrusting (u kunt kiezen tussen de uitrustingsniveaus Linea Luna en Linea Sol) zijn op westerse leest geschoeid. Eveneens Europees oogt het ruime, comfortabele interieur waarin alleen nog materialen van hoge kwaliteit zijn verwerkt. Twee uitschieters in het gamma zijn de compacte monovolumewagen Verso (vanaf 17.640 euro) met het modulair aanpasbare en praktisch ingerichte interieur, en de sportieve T Sport (vanaf 21.055 euro). De T Sport rijdt zoals eender welke Europese GTI-achtige auto en is uitgerust met een vinnige motor (192 pk), een sportophanging en een manuele zesversnellingsbak. Van de Corolla 2002 zullen er vijf verschillende koetswerkvarianten worden aangeboden: een 3-deurs, een 5-deurs (vanaf 14.935 euro), een sedan (iets later beschikbaar), een 'Wagon' break (vanaf 15.635 euro) en de compacte monovolume Verso. De wagens zijn uitgerust met zeer geavanceerde motoren. Benzineversies zijn de 1.4 van 97 pk, de 1.6 van 110 pk, de 1.8 van 135 pk en de 1.8 die met 192 pk alleen de T Sport aandrijft via een manuele 6-bak. Twee uitstekende en fluisterstille common rail turbodiesels ronden het motoraanbod af: de 2.0 D-4D van 90 pk en de 2.0 D-4D van 110 pk met intercooler. Een elektrisch bedienbaar schuifdak (700 euro) is een aanrader, het uitstekende 'Full Map' (DVD West-Europa) navigatiesysteem (2580 euro) een must.Patrick op de Beeck [{ssquf}]