Toyota Camry

Toyota zou met zijn Camry 2002 wel eens klanten van Europese merken kunnen afsnoepen.

Jammer alleen dat het koetswerk _ op de elegante snoet na _ zo onopvallend is. Wie zich alleen op het uiterlijk baseert, zou bijna vergeten welke kwaliteiten deze nieuwkomer allemaal bezit: zo is de Camry 2002 precies 6,8% ruimer geworden dan zijn voorganger, zodat de achterste passagiers nu behoorlijk worden verwend qua zitcomfort en zitruimte.

Op het gebied van motortechnologie vallen vooral de zuinige prestaties, het grote motorkoppel (voelbaar vanaf de lage toeren) en de soepele, trillingsvrije werking van de twee motoren (2.4 en 3.0 V6 _ voorlopig zitten er geen diesels in het aanbod) op. En stil is het in het interieur ook: Toyota maakte voor de Camry gebruik van de Lexus-geluidsisolatietechniek. Bovendien zijn de rechtuitstabiliteit en het controleerbaar rijgedrag bij het nemen van snelle bochten (snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is standaard) er flink op vooruitgegaan.

Qua standaarduitrusting scoort de Camry 2002 gewoonweg uitstekend. De wagen wordt vanaf de basisversie geleverd met onder meer getinte UV- en warmtewerende ruiten, elektrisch bedienbare en inklapbare buitenspiegels, automatische koplampsturing via lichtsensor, automatische ruitenwissers met regensensor, automatische airco, elektrisch bedienbare ruiten voor- en achteraan, neerklapbare achterbankleuning, multifunctionele display met onder meer aanduiding van de gemiddelde snelheid, gemiddeld en momentaan brandstofverbruik (het DVD-navigatiesysteem is een optie op de V6), radiocassettespeler met zes luidsprekers, schijfremmen rondom, ABS, remhulp (BAS), tractiecontrole, ESP (op V6) en zes airbags (frontaal, zij en gordijn).

Het is duidelijk dat Toyota met deze Camry niet alleen naar bestaande klanten lonkt. Uiteindelijke bedoeling is dat het nieuwe model ook klanten afsnoept van Europese merken. En de Japanners zouden daar wel eens in kunnen slagen: de Camry 2002 heeft immers zowat alles in huis wat normaal kan worden verwacht van een moderne hogere-middenklasser. Maar dan wel tegen een scherpe prijs.

Patrick op de Beeck

Volgende week: Lancia Thesis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content