I n mei staat de tweede generatie van de Toyota Avensis in de showroom. Het model wil zich nog uitdrukkelijker als een Europese auto profileren, zonder dat dit ten koste gaat van de troeven die Toyota hoog in het vaandel draagt: hoge bedrijfszekerheid en zuinig in gebruik. Zowat alle marktonderzoeken en studies naar de tevredenheid van de klant, uitgevoerd door onafhankelijke bureaus op de belangrijkste markten - zoals de Duitse -, wijzen het telkens opnieuw uit: een Toyota op nummer één.
...

I n mei staat de tweede generatie van de Toyota Avensis in de showroom. Het model wil zich nog uitdrukkelijker als een Europese auto profileren, zonder dat dit ten koste gaat van de troeven die Toyota hoog in het vaandel draagt: hoge bedrijfszekerheid en zuinig in gebruik. Zowat alle marktonderzoeken en studies naar de tevredenheid van de klant, uitgevoerd door onafhankelijke bureaus op de belangrijkste markten - zoals de Duitse -, wijzen het telkens opnieuw uit: een Toyota op nummer één. Met de nieuwe Avensis wil Toyota zijn positie op de Europese markt versterken. Vandaar dat het merk uitpakt met een resem versies die vooral een jonger publiek moeten verleiden: een dynamischer design en vooral ook een hogere daklijn. Het verschil met vroeger bedraagt hooguit een paar centimeter, maar heeft een krachtig visueel effect. Zowel bij de berline ( Sedan), als de vijfdeurs ( Liftback) of break ( Wagon). Bovendien weet ook het rijgedrag die trend naar meer dynamiek te volgen. Qua rijcomfort scoort de Avensis. Omdat hij in strakke bochten behoorlijk stabiel blijft, zelfs bij stevige snelheden. De bestuurder behoudt te allen tijde een gevoel van beheersbaarheid, terwijl de passagiers van comfortabel transport kunnen genieten. Dat Toyota ook heel wat aandacht aan de veiligheid schonk, komt tot uiting in een reeks elektronische snufjes en klapzakken. Genoeg om een voorkeurtarief te bedingen bij bepaalde verzekeringsmaatschappijen. Alle motoren voldoen aan de Euro IV-emissienorm, wat gunstig is voor de belasting op de inverkeerstelling. Onder de kap biedt de nieuwe Toyota Avensis een keuze uit vier krachtbronnen. Drie benzinemotoren (1.6l van 81 kW, 1.8l van 95 kW en een tweeliter met rechtstreekse inspuiting van 108 kW) en een rechtstreeks ingespoten diesel met common rail, goed voor een vermogen van 85 kW. Voorlopig is de 1.6l benzinemotor niet verkrijgbaar op de Belgische markt. Bij de ontwikkeling boog Toyota zich met grote aandacht over de uitstoot. Dit resulteerde in een nieuw systeem dat de Japanse constructeur nu voor het eerst gebruikt om de uitlaatgassen van de dieselmotor te zuiveren: volgens de technici van het huis vermindert D-CAT ( Diesel Clean Advanced Technologies) de uitstoot van stikstof met 50 % en die van deeltjes zelfs met 80 % tegenover de Euro IV-norm. Samen met een uitstekende geluidsdemping staat dit borg voor een milieubewuste auto. Voorlopig is een automatische versnellingsbak alleen verkrijgbaar in combinatie met de 1.8l en tweeliter benzine. Over een paar maand volgt ook de diesel, die in ons land naar schatting 80 % van de verkoop zal innemen. Bovendien wil en kan Toyota met de nieuwe Avensis zijn aandeel op de fleetmarkt vergroten. Motoren: (Belgische versies) viercilinder in lijn, twee benzinemotoren (tweeliter heeft rechtstreekse inspuiting) en een diesel (4-D4) met turbo en intercooler. Cilinderinhoud: 1798 cm3 en 1998 cm3 benzinemotoren; 1995 cm3 voor de diesel (4-D4). Vermogen en koppel: 95 kW bij 6000 omwentelingen per minuut en 170 Nm bij 4200 opm (1.8l benzine), 147 kW bij 5700 opm en 196 Nm bij 4000 opm (2l benzine), 85 kW bij 3600 opm en 280 Nm bij 2000-2200 opm (diesel). 0 naar 100 km/u in 10,3s (1.8l), 9,4s (2l) met handgeschakelde bak, 11,2s (2l D-4D; 0,2s erbij voor de break); topsnelheid op circuit: 200 km/u (1.8l), 205 km/u (2l), Prestaties: 195 km/u (2l 4-D4). Gemiddeld verbruik over 100 km: 7,2l (1.8l), 8,1l (2l), 5,6l (2l 4-D4). Prijzen, BTW inbegrepen: vanaf 20.980 euro (1.8l), 24.130 euro (2l) en 21.980 euro (4-D4). Christophe