Met de Avensis 2003 wil Toyota een speler van formaat worden in het segment van de hogere middenklassewagens. Dit is een van de meest competitieve marktsegmenten in Europa, een autoklasse ook waar je als producent moet voldoen aan de wensen van uiterst kritische klanten.
...

Met de Avensis 2003 wil Toyota een speler van formaat worden in het segment van de hogere middenklassewagens. Dit is een van de meest competitieve marktsegmenten in Europa, een autoklasse ook waar je als producent moet voldoen aan de wensen van uiterst kritische klanten. Om aan die publiekseisen tegemoet te komen liet Toyota zijn Avensis 2003 alvast in Europa ontwerpen. Het model wordt in Groot-Brittannië geproduceerd en werd op Europese wegen aan een reeks grondige rijtests onderworpen. Rijgedrag, -comfort en -plezier zijn volledig afgestemd op de Europese bestuurders en hun gezinnen.Toyota's vlaggenschip valt in de eerste plaats op door zijn hoogstaande koetswerk en knappe interieur. Veiligheid en comfort komen daarbij op de eerste plaats. Zo is de Avensis de eerste auto in Europa waarvan alle versies standaard zijn uitgerust met een knieairbag (volume: 18 liter). Deze airbag, die zich onder de stuurkolom bevindt, moet knieën en onderbenen van de bestuurder bij een aanrijding beschermen. Hij maakt deel uit van een veiligheidspakket dat ook tweetrapsairbags voor bestuurder en voorste passagier, gordels met automatische spanner en spankrachtbegrenzer en een positiesensor voor de bestuurderszetel omvat. Die laatste sensor zorgt er samen met de frontale botsingssensor voor dat de ontplooiingsdruk van de airbag wordt afgestemd op de ernst van de aanrijding.Ook inzake milieueisen scoort Toyota met zijn Avensis 2003 goed. Alle motoren beantwoorden aan de strenge Euro IV-emissienormen. Het Avensis-motorenpallet ziet eruit als volgt: 1.6 (110 pk), 1.8 (129 pk) en een gloednieuwe, zuinige, rechtstreeks ingespoten 2.0 D-4 benzinemotor (150 pk). Een nieuwe 2.0 common rail turbodiesel met meer vermogen (116 pk) en een groter motorkoppel is eveneens voorzien. Wat milieuvriendelijkheid aangaat, zet ook deze turbodiesel een nieuwe standaard, en wel dankzij de Toyota Diesel Clean Advanced Technologies, een systeem dat Toyota voor het eerst toepast op een nieuwe dieselmotor. De Avensis 2003 zal van bij de lancering - de wagen is vanaf februari 2003 te vinden bij de Toyota-concessiehouder - beschikbaar zijn in drie koetswerkvarianten: Berline, Liftback - het model dat qua elegantie en evenwichtigheid onze voorkeur geniet - en Break. Met een totale lengte van 4,63 meter (4,70 meter voor de Break) mag de Avensis terecht een plaatsje opeisen tussen de grotere middenklassers. De wagen biedt veel interieurruimte. De lange wielbasis (2,70 meter) zorgt voor comfort voor de achterste passagiers. De nieuwe ophanging en demping ten slotte zorgen voor een uitstekend rijgedrag.Patrick op de Beeck [{ssquf}]