Over twee jaar rolt Toyota, ergens op een autosalon, zijn nieuwe Avenis naar de stand. Maar eerst wilde het Japanse merk zijn middenklasser nog eens opfrissen, zoals dat tegenwoordig heet. Zowel voor- als achteraan is wel iets veranderd: de bumper is een beetje anders, en ook de mistlichten kregen een nieuwe vorm. Idem voor de lichtblokken achteraan, en in de zijspiegels zit nu een richtingaanwijzer. En ja, in het interieur zijn ook een paar weinig opvallende dingen bijgestuurd. Om maar te zeggen: je moet al een vurige autofanaat zijn om het verschil tussen oud en opgefrist te zien.
...

Over twee jaar rolt Toyota, ergens op een autosalon, zijn nieuwe Avenis naar de stand. Maar eerst wilde het Japanse merk zijn middenklasser nog eens opfrissen, zoals dat tegenwoordig heet. Zowel voor- als achteraan is wel iets veranderd: de bumper is een beetje anders, en ook de mistlichten kregen een nieuwe vorm. Idem voor de lichtblokken achteraan, en in de zijspiegels zit nu een richtingaanwijzer. En ja, in het interieur zijn ook een paar weinig opvallende dingen bijgestuurd. Om maar te zeggen: je moet al een vurige autofanaat zijn om het verschil tussen oud en opgefrist te zien. Het uiterlijk was voor Toyota dan ook niet meteen de drijfveer om deze Avensis te faceliften. Wat onder de motorkap gebeurde, is veel interessanter. Vooral dan vanuit een Belgische optiek, want in ons fiscale klimaat krijg je een dieselmotor van 2,2 liter nog maar heel moeilijk verkocht in de middenklasse. En dat was de achilleshiel van de Toyota Avensis. Nu niet meer, want in het vooronder schuilt een nieuwe tweeliter, goed voor een fiscale minprijs van 350 euro. Waarmee de Avensis meteen een stuk interessanter wordt voor de leasingmarkt. Bij Toyota Belgium hopen ze dat uiteraard in de verkoopcijfers te merken, en dus beter te doen dan de 3500 exemplaren (waarvan 60 procent breaks) die in 2005 werden verkocht, goed voor 11,5 procent van de totale Toyotaverkoop alhier. Afwachten of dat lukt, toch maar. De nieuwe tweeliter is uiteraard een troef, en maakt deze Japanner interessanter als bedrijfswagen. Maar tegelijk rijdt de Avenis op de laatste rechte lijn naar zijn pensioen, want over twee jaar verschijnt het nieuwe model. Komt daarbij dat deze middenklasser als behoorlijk gewoontjes, zelfs saai wordt ervaren. Omdat Toyota het met deze Avensis rationeel en klassiek blijft spelen, in een markt met concurrenten als Peugeot, Ford of Volkswagen die het verschil proberen te maken met design, frivoliteit en zichtbare dynamiek. Wel hebben de Japanners, ondanks recente terugroepacties, nog altijd hun grootste troef: die reputatie van onovertroffen oerdegelijkheid. Het ding is gewoon niet kapot te krijgen, en dat is voor menig consument en bedrijf ook niet onbelangrijk. Meest opvallend aan de tweeliter diesel is dat hij fluisterstil is. Met 126 pk zit hij qua vermogen een stuk lager dan de 2,2l (150 pk), maar dat voel je amper omdat het koppel maar een zucht kleiner is dan bij de grotere broer: 300 Nm in plaats van 310 Nm. Enig voelbare verschil voor de modale bestuurder, is dat het maximale koppel nu over een kleinere zone beschikbaar is: pas vanaf 2000 en pas tot 2800 toeren. Concreet moet je dus iets vroeger en vaker schakelen om optimaal van deze nieuwe motor te genieten. En altijd even soepel te blijven rijden. Voorts, opvallend en te betreuren voor een merk dat milieuvriendelijkheid hoog in het vaandel heeft: er is ook een versie met roetfilter, maar die reserveert Toyota voor de markten waar roetfilters fiscaal worden gestimuleerd. Niet bij ons, dus... MOTOR: 1998 cc viercilinder turbodiesel - rechtstreekse inspuiting met common rail. VERSNELLINGSBAK: manuele zesbak. VERMOGEN EN KOPPEL: 126 pk/93 kW bij 3600 omwentelingen per minuut (opm), 300 Nm van 2000 tot 2800 opm. PRESTATIES: topsnelheid 200 km/u - acceleratie 0-100 in 10, 6 sec. VERBRUIK (TESTGEMIDDELD): 6,7 liter voor 100 km. MILIEU: Euro 4. BASISPRIJS: 23.060 euro (afwerkingsniveau Terra). Onovertroffen degelijkheid. PPP Weinig charisma. mJo Bossuyt