Met zijn vier afzonderlijke koplampen sluit de CLK cabrio van Mercedes optisch aan bij de E-Klasse. En toch is deze nieuwe cabrio niet de opvolger van de E-cabrio, die niet langer wordt geproduceerd. Wel van de CLK coupé. Het grootste verschil met die laatste is dat het koetswerk en de kap bij de cabrio werden verstevigd. Eén van de gevolgen hiervan is dat, wanneer u met geslote...

Met zijn vier afzonderlijke koplampen sluit de CLK cabrio van Mercedes optisch aan bij de E-Klasse. En toch is deze nieuwe cabrio niet de opvolger van de E-cabrio, die niet langer wordt geproduceerd. Wel van de CLK coupé. Het grootste verschil met die laatste is dat het koetswerk en de kap bij de cabrio werden verstevigd. Eén van de gevolgen hiervan is dat, wanneer u met gesloten kap rijdt, weinig of geen parasietgeluiden in het interieur kan waarnemen. Iets wat bij cabrio's niet altijd evident is. De kap, die elektrisch wordt bediend en in een mum van tijd kan worden geopend of gesloten, biedt in alle weersomstandigheden een veilige bescherming. De huif, die bestaat uit een staal-aluminiumframe en een zeer stevige en weersbestendige stof, verdwijnt in het bovenste koffergedeelte. Nadeel daarvan is dat de vrije kofferruimte vrij beperkt is als u met open dak rijdt. Het textielgedeelte van de kap bestaat uit drie componenten die zorgen voor een goede thermische en geluiddempende isolatie. U hoeft bij dit model dan ook niet te vrezen dat de kap zal beginnen fladderen of bol staan (het zogenaamde ballooning). Bij de Mercedes cabrio kan u kiezen uit twee uitrustingsniveaus: de Sport en de Elegance. Het motoraanbod is drieledig. De CLK cabrio 200 is uitgerust met een 2.0 liter viercilindermotor (136 pk) die zijn betrouwbaarheid ook al bij andere Mercedes-modellen bewees. De CLK cabrio 230 Compressor geniet onze voorkeur omwille van de soepelheid, het acceleratievermogen en het dynamische karakter van de motor. De CLK 320 cabriolet ten slotte is het topmodel van het gamma. Onder de motorkap werkt een fluisterstille V6-motor van 218 pk die we ook terugvinden in de E- en de 4x4 M-klasse. De topversie is alleen verkrijgbaar met een vijftraps automatische transmissie. De cabrio's zijn allemaal goed uitgerust. Tot de standaard-outfit behoren onder meer ABS met BAS ( Brake Assist Systeem), twee frontale en twee zijdelingse airbags, een antidoorslipregelsysteem (ASR), centrale armsteunen voor- en achteraan, een automatische deurvergrendeling tijdens het rijden, brede banden, lichtmetalen velgen en een verwarmde glazen achterruit. PATRICK OP DE BEECK