IN SAMENWERKING MET KANAAL Z EN INSIDE BELEGGEN
...

IN SAMENWERKING MET KANAAL Z EN INSIDE BELEGGEN Syngenta ontstond in 2000, toen de farmareuzen Novartis en AstraZeneca hun agrobusinessactiviteiten samenvoegden. Op de internationale markt is Syngenta de uitdager van Monsanto. De Amerikanen zijn marktleider in de zadenbusiness, terwijl de Zwitsers vooroplopen in het segment van de gewasbescherming, met merken zoals Axial, Revus, Durivo en Karate. Syngenta lanceerde treffende slogans om de wereldwijde uitdagingen van de landbouw onder de aandacht te brengen, zoals " We need to do more from less" (we moeten meer doen met minder) en " More food from less land" (meer voedsel van minder land). Zijn jongste slogan luidt: " Bringing plant potential to life" (wij brengen het potentieel van gewassen tot leven). Syngenta heeft zijn marktpositie de voorbije jaren verstevigd. In de eerste zes maanden van dit jaar klom de omzet met 7 procent tot 8,3 miljard dollar. Die stijging loopt zelfs op tot 10 procent als we de wisselkoersschommelingen uit de berekening halen. De groep ging het sterkst vooruit in Noord-Amerika (+24 %), maar ook in Europa deed ze het uitstekend (+9 %). Het bedrijfsresultaat (ebit) bleef onveranderd op 1,84 miljard dollar, terwijl de nettowinst met 5 procent toenam tot 1,5 miljard dollar. De winst per aandeel ging zelfs vooruit met 10 procent tot 17,17 dollar, tegenover 15,60 dollar in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de topmerken in het segment van de gewasbescherming ging in de eerste jaarhelft met 33 procent de hoogte in. In het zadensegment valt vooral de verkoop van maïs op, die groeide met 47 procent. De verkoop van triple-stackmaïs - genetisch gemodificeerde maïs met een resistentie tegen twee belangrijke onkruidverdelgers - loopt als een trein. CEO Michael Mack verwacht dat de volumes dit jaar en in de volgende jaren positief blijven evolueren en dat het marktaandeel van Syngenta verder vooruitgaat, onder meer door een sterke groei in de opkomende landen, en vooral in Latijns-Amerika. Ook de recente overname van het Gentse agrobiotechbedrijf Devgen past bij die groeiplannen. De agrobusiness doet goede zaken als de inkomens van de landbouwers mee stijgen met de prijzen van de landbouwgrondstoffen. De vooruitzichten op zo'n stijging ogen beter dan een halfjaar geleden. Met een verwachte winst van 21,8 dollar (20,3 Zwitserse frank) per aandeel voor dit jaar en 24,5 dollar (22,8 Zwitserse frank) voor volgend jaar betalen beleggers een meer dan gemiddelde waardering, met ruim 17 en 15 keer de verwachte winst. De mooie perspectieven op lange termijn zitten dus al verrekend in de beurskoers. Vooral dit jaar is de koers flink opgelopen (+27 % sinds 1 januari en +43 % op jaarbasis). Veel ruimte voor een verdere koersstijging lijkt er niet te zijn. Aandelen van Devgen omzetten in aandelen van Syngenta vinden we dan ook geen goed idee. Het advies voor Syngenta luidt: 'verkopen'. Koers: 350,1 Zwitserse frank Munt: Zwitserse frank ISIN-code: CH0011037469 Beurs: Zürich Ticker: SYNN VX Beurskapitalisatie: 34,5 miljard Zwitserse frank Verwachte k/w '12: 17,2 Verwachte k/w '13: 15,3 Koersverschil 12 md: +43 % Koersverschil sinds jaarbegin: +27 % Dividendrendement: 2,3 % DANNY REWEGHS