Het zijn gouden tijden voor de premiummerken. Audi, Mercedes en vooral BMW lanceren de ene nieuwigheid na de andere. De verkoopcijfers blijven dan ook groeien, vooral op de Amerikaanse en de Chinese markt. Die laatste markt is heel belangrijk voor de grote modellen van BMW, zoals deze 7-Reeks. In 2018 ging net niet de helft van de productie richting China. Goed voor bijna 25.000 auto's. Dat kan tellen. Als constructeur houd je daar uiteraard rekening mee, als je een nieuwe generatie op de markt brengt.
...

Het zijn gouden tijden voor de premiummerken. Audi, Mercedes en vooral BMW lanceren de ene nieuwigheid na de andere. De verkoopcijfers blijven dan ook groeien, vooral op de Amerikaanse en de Chinese markt. Die laatste markt is heel belangrijk voor de grote modellen van BMW, zoals deze 7-Reeks. In 2018 ging net niet de helft van de productie richting China. Goed voor bijna 25.000 auto's. Dat kan tellen. Als constructeur houd je daar uiteraard rekening mee, als je een nieuwe generatie op de markt brengt. De nieuwe 7 krijgt een radiatorrooster dat 40 procent groter is dan in de uitdovende versie. Dat is een knipoog naar de Chinese markt, uiteraard. Als het maar zo indrukwekkend mogelijk is. Patserig, 'blingbling', dat ook. Vandaar dat de nieuwe 7-Reeks in zijn standaardversie zoveel chroom laat zien. In de snoet, rond de ruiten, op de achtersteven of onder de deuren en omheen de luchthappers. Het is lang geleden dat we een nieuwe auto zo zagen glimmen. En dat terwijl de autowereld op de wip van de jaren zeventig naar de jaren tachtig langzaam maar zeker chroom begon af te zweren. Een topman van BMW zei tijdens de perspresentatie: "Uiteraard is dat omdat we aan de Chinese markt denken. Uiterlijk vertoon is er belangrijk. Stop er een viercilindertje in, en ze kopen de 7-Reeks nog. Als ze maar indruk kunnen maken als ze ergens aankomen." Natuurlijk kan je de 7-Reeks ook krijgen zonder al dat chroom, maar dat is dan een optie. Onderweg raakten we onder de indruk van het hoge comfortniveau aan boord. Alsof BMW het zat was dat de Mercedes S-Klasse, de grote rivaal, als de norm in het segment wordt beschouwd. De 7 is nu standaard uitgerust met een luchtvering met automatische niveauregeling. Die is, in één woord, indrukwekkend. We reden met vijftig kilometer per uur over een nijdige vluchtheuvel en voelden hooguit een zijdezacht schokje. Voeg daarbij een perfecte akoestische isolatie, onder meer dankzij geluiddempend glas, en je rijdt meer dan ooit in een salon. De 750i die we meekregen voor een test, komt bijzonder krachtig uit de hoek en kan zich ondanks zijn hang naar topcomfort ook dynamisch gedragen in het snellere bochtenwerk. Geholpen door het gegrom van de uitlaat krijg je dan zelfs een sportief rijgevoel. De dieselversie met een zescilinder van drie liter zal 91.350 euro kosten