Uiterlijk valt de nieuwe Renault Safrane op door sobere elegantie ; het interieur is ruim en bijzonder comfortabel.
...

Uiterlijk valt de nieuwe Renault Safrane op door sobere elegantie ; het interieur is ruim en bijzonder comfortabel.De Renault Safrane is een polyvalente gezinswagen ; in Europa behoort hij tot de beste topklasse-berlines die door een volumeconstructeur worden aangeboden. In 1995 was de Safrane goed voor een marktpenetratie van 3 % in de hogere middenklasse, waarmee hij in zijn categorie de meest verkochte berline was na de Opel Omega. Voor het jaar 1996-'97 onderging de Safrane een grondige evolutie, zowel esthetisch als mechanisch. Wat dit laatste betreft, worden er drie nieuwe motoren aangeboden. Op esthetisch vlak werden voor- en achtersteven hertekend, terwijl de zijkanten kleinere retouches ondergingen.De motorkap heeft een meer gewelfde vorm dan die van de voorganger. Het radiatorrooster en de langwerpige lichtblokken vallen op door soberheid en klassieke verfijning. De achterklep kreeg een hoog geplaatst derde stoplicht en nieuwe lichtblokken. In profiel ziet de nieuwe Safrane er anders uit dan zijn voorganger dankzij de zijdelingse beschermprofielen met verchroomde strip, de aluminium velgen en de bredere banden.De wagen wordt aangeboden met drie uitrustingsniveaus : RT, RX en Initiale. De instapversie (RT) beschikt al over een zeer volledige uitrusting. Het interieur valt op door ruimte en comfort, met talrijke opbergvakken voor- en achteraan. De bekleding is moderner en eleganter, dankzij het gebruik van zachte modieuze tinten. De Initiale, aangedreven door een 3 liter V6 van 170 pk, is het vlaggenschip (1.896.074 fr., BTW inbegrepen). Deze versie is bijzonder luxueus uitgevoerd, onder meer met standaard lederen bekleding. Voortaan krijgen alle topmodellen van Renault de naam Initiale, ter vervanging van de vroegere Baccara-versies. De Safrane heeft een hoge graad van veiligheid (twee airbags standaard, zijdelingse luchtkussens beschikbaar vanaf januari 1997). Door de verfijnde ophanging, de brede banden en de krachtige motoren vertoont de wagen een veilig en voorspelbaar rijgedrag zelfs wanneer met een "zware voet" gereden wordt.Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar. De twee benzinemotoren, een 2 liter viercilinder en een 2,5 liter vijfcilinder, zijn het resultaat van de technische samenwerking tussen Renault en Volvo. Verder is er een nieuwe 2,2 liter turbodiesel (115 pk) met drie kleppen per cilinder, en ten slotte een 3 liter V6 (alleen verkrijgbaar in de Initiale-versie) die gekoppeld is aan een viertrapsautomaat. Wij beleefden het meeste rijplezier aan de zuinige, soepele en geruisloze 2 liter, de evenwichtigste motor uit het aanbod. PATRICK OP DE BEECK Renault Safrane Een van de beste topklasse-berlines op de Europese markt.