Toon uw goed hart op het net

Om potentiële schenkers uit hun tent te lokken, maken goede doelen steeds vaker gebruik van het internet. Heel wat grote ngo’s kloppen daarvoor aan bij ‘Ik Wil Helpen’.

U hebt wellicht nog nooit gehoord van ikwilhelpen.be, maar dat vindt initiatiefnemer Paul Delbar prima. Met zijn site, aanvankelijk een hobbyproject, wil hij achter de schermen opereren. Wie de webstek van een niet-gouvernementele organisatie (ngo) als Oxfam Solidariteit bezoekt en daar op de link ‘Schenk nu’ klikt, wordt doorgestuurd naar een pagina op de server van ikwilhelpen.be, volledig in de lay-out van Oxfam. Ook schenkingen aan onder andere Caritas International, Plan, Artsen Zonder Grenzen of 11.11.11 verlopen via de site van Delbar.

Rechtstreeks en veilig

“Ikwilhelpen.be is geen vzw die in naam van anderen geld inzamelt en dat vervolgens doorstort, we zorgen alleen voor de technische en administratieve uitwerking,” benadrukt Delbar. Zo sluiten ngo’s voor de on-linebetalingen bijvoorbeeld zelf een contract af met een partij als Visa. Voor wie toch twijfelt aan de veiligheid van de site heeft Delbar een aantal schermen voorzien die uitleggen hoe de giften naar de ngo in kwestie vloeien. “Het is absoluut noodzakelijk om mensen een goede schenkervaring te bieden. Mensen zijn terecht op zoek naar een kwaliteitsgarantie,” vertelt de initiatiefnemer.

Ikwilhelpen.be is een initiatief van Delius BVBA, zo staat op de site te lezen. Delius is het eenmansbedrijf dat Delbar twee jaar geleden oprichtte en dat instaat voor informatica-advies op maat en de ontwikkeling van webapplicaties. Maar het idee voor de site rijpte toen Delbar nog voor de Amerikaanse softwareontwikkelaar i2 Technologies werkte. Begin 2004 was een eerste versie klaar. “Oxfam Solidariteit stond mee aan de wieg van het project, later hebben andere ngo’s zich aangesloten en op basis van hun feedback is de site verder uitgebouwd,” vertelt hij. Ondertussen verwerkt ikwilhelpen.be 20 tot 30 giften per dag voor een gemiddeld bedrag van 60 euro.

Maar Paul Delbar zit niet stil. Hij werkt aan een nieuwigheid die voor ngo’s bijkomende inkomsten kan genereren. “Surfers kunnen een persoonlijke schenkpagina aanmaken en bijvoorbeeld na de geboorte van hun derde kindje vrienden en familie oproepen om via het web geld te geven aan hun favoriete goede doel. Via het gastenboek kunnen de schenkingen van dag tot dag worden gevolgd,” vertelt Delbar enthousiast.

“Achter de schermen blijft alles hetzelfde: het geld gaat rechtreeks van de schenker naar de ngo. Dat betekent ook dat de gulle gevers een fiscaal attest kunnen krijgen. De methode heeft alle voordelen van een rechtstreekse schenking, maar voelt veel persoonlijker aan,” legt Delbar uit.

Ngo’s houden de controle

Aan zijn basisprincipe wil Delbar alvast niet raken: “Ik bied een dienst aan tegen kostprijs, het is de ngo die alles beheert.” Delbar heeft het met een knipoog over een not for loss-initiatief en geeft aan dat hij aan de goede doelen ongeveer 1 euro per schenking aanrekent, veel minder dan bij vergelijkbare initiatieven in het buitenland. “Die prijs kan in de toekomst alleen maar dalen, naarmate het aantal transacties toeneemt.”

Hij merkt dat verenigingen de voordelen van het on-linekanaal intussen goed weten in te schatten. Maar de onwennigheid als het over internet gaat, blijft. “Ngo’s zijn net als bedrijven, die weten internet ook niet altijd even goed in hun strategie in te passen. Sommige willen vooral niet te ver gaan, niet te veel de indruk geven dat ze aan het ‘verkopen’ zijn. Ik voel aan dat sommige van mijn ideeën voorlopig nog niet kunnen. Daar heb ik geen probleem mee, alles op zijn tijd.”

Raphael Cockx

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content