Peter De Wilde steunt de oproep van bedrijven tot steun voor het festival Tomorrowland, en kant zich daarmee tegen het protest van de buren in de gemeente Boom. Volgens de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, het overheidsorgaan voor toerisme in Vlaanderen, genereert Tomorrowland 70 miljoen euro omzet in Vlaanderen. "Dat cijfer komt uit een studie van het onderzoeksbureau Beacon Economics, gemaakt in opdracht van de mensen van Tomorrowland", duidt De Wilde de berekening.
...

Peter De Wilde steunt de oproep van bedrijven tot steun voor het festival Tomorrowland, en kant zich daarmee tegen het protest van de buren in de gemeente Boom. Volgens de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, het overheidsorgaan voor toerisme in Vlaanderen, genereert Tomorrowland 70 miljoen euro omzet in Vlaanderen. "Dat cijfer komt uit een studie van het onderzoeksbureau Beacon Economics, gemaakt in opdracht van de mensen van Tomorrowland", duidt De Wilde de berekening. Wat steekt in die pot van 70 miljoen euro? "Het is niet enkel het geld dat de bezoekers tijdens het festival spenderen, maar ook de vliegtuigtickets die de buitenlandse bezoekers betalen voor vluchten naar België." Bovendien is er het materiaal dat de organisatie moet huren, zoals podia en licht- en geluidsinstallaties. "Het festival creëert volgens de studie 300 directe en 454 indirecte voltijdse banen." Maar voor de administrateur-generaal gaat het niet enkel om de directe omzet- en banencreatie. 'Vlaanderen als festivalregio' is een van de speerpunten in het Vlaamse toeristische beleid. "Uiteraard komen toeristen nog altijd naar hier voor ons fantastisch bier en onze hemelse chocolade, maar daarnaast krijgen ook onze zomerfestivals steeds meer weerklank in de hele wereld. Meer nog: Vlaanderen is de festivalregio bij uitstek in de wereld. Tomorrowland past perfect in onze merkessentie van baanbrekend vakmanschap." Bovendien komen de buitenlandse toeristen niet enkel voor het festival in Vlaanderen. "Een belangrijk deel van de toeristen, zeker uit de verder gelegen landen, combineert het festivalbezoek met bezoeken aan andere 'Vlaamse specialiteiten' zoals onze kunststeden. We kunnen die 'evenemententoeristen' dus langer in Vlaanderen houden, waarbij ze ook andere dingen ontdekken. In onze internationale marketingstrategie zetten we daarom volop in op niches zoals festivals." Ten slotte is er een positief verband tussen een tevreden festivalganger en zijn trouw aan een bepaalde bestemming. "Al die tevreden festivalgangers zijn voor ons in hun thuisland de perfecte ambassadeurs van de bestemmingen Vlaanderen en Brussel. Er is daardoor niet alleen een verhoogde kans op een tweede bezoek (zeer belangrijk voor toerisme), maar dat overwegend jonge festivalpubliek heeft doorgaans ook een hoog bestedingspatroon." Festivals zijn dus een duidelijke troef voor Vlaanderen als toeristische regio, naast de klassiekere Vlaamse troeven zoals de rijke eet-, drinkcultuur, de mode of het cultureel erfgoed.In Tweetspraak belicht de redactie een opmerkelijke tweet van de voorbije week. @WOLFGANGRIEPL"Tevreden festivalgangers zijn de perfecte ambassadeurs voor Vlaanderen en Brussel"