Iets meer dan een jaar geleden startte de reclamestrateeg en merkenbouwer Tom Himpe (38) in Londen The Upside op. Dat deed hij samen met Niku Banaie (ex-chief innovative officer van Isobar) en Sam Reid (stichter van Guided). "Een innovative plug-in", noemde Himpe het bedrijfje toen. "We doen voor onze klanten innovatieve projecten met het oog op de digitale omgeving."
...

Iets meer dan een jaar geleden startte de reclamestrateeg en merkenbouwer Tom Himpe (38) in Londen The Upside op. Dat deed hij samen met Niku Banaie (ex-chief innovative officer van Isobar) en Sam Reid (stichter van Guided). "Een innovative plug-in", noemde Himpe het bedrijfje toen. "We doen voor onze klanten innovatieve projecten met het oog op de digitale omgeving." TOM HIMPE. "Absoluut. En we specialiseren ons nog altijd in dezelfde domeinen: social en content. Daar is de meeste digitale innovatie te zien. We maken sociale platforms en contentmodellen, en alles wat daartussen ligt. We hebben bijvoorbeeld een campagne gevoerd voor adidas. Het kledingmerk heeft een collectie gelanceerd met de zangeres Rita Ora. Die hebben we enkel gepromoot via sociale media, via Ora's Facebook- en Instagram-profiel. De zangeres heeft miljoenen volgers. We hebben ook een eigen product voor het warenhuis Liberty ontwikkeld met fondsen van de overheid. Tapistry is een applicatie voor mobiele klantenkaarten voor de 115.000 klanten van het warenhuis. De kaarthouders krijgen de aanbiedingen rechtstreeks op hun smartphone." HIMPE. "We zijn langzaam opgeschoven van klassieke reclamecampagnes naar de digitale wereld. Die bevindt zich bij de reclamebureaus nog wat in de marge, maar wordt wel de hoofdmoot. We zijn innovation consultants. We zetten in op digitale innovatie. Wat vandaag toekomst lijkt, is morgen misschien dominant aanwezig. "We merken dat er een enorme vraag is naar digital consultancy, naar mensen die niet alleen powerpointpresentaties geven, maar ook verstand hebben van de praktische kant. De grote consultancybureaus als McKinsey en Andersen Consulting zijn zich in die richting aan het heruitvinden. Digitaal vraagt een andere aanpak: veel meer hands-on en niet alleen gedreven door analyses." HIMPE. "We zijn nu met zes. The Upside is een klein bedrijf en werkt vaak met losse medewerkers. De beste mensen met de meeste ervaring werken op projectbasis. De ambitie is niet om hard te groeien, zoals de klassieke reclamebureaus. We streven naar vijftien, twintig medewerkers met een groot netwerk. Londen blijft een schitterende omgeving. Het talent is hier onuitputtelijk." HIMPE. "De meeste klanten zijn inderdaad Brits. Maar adidas was bijvoorbeeld een wereldwijd project. En we werken ook mee aan de digitale innovatie van de VRT." HIMPE. "Onze kernsectoren zijn retail, mode, media en lifestyle. Die sectoren kennen we het beste. Dat is nodig als je voort wil bouwen aan innovatie. Het is een natuurlijke evolutie geweest, geen bewuste keuze. Ik sluit niet uit dat we over anderhalf jaar op andere terreinen werken." HIMPE. "Nee, absoluut niet. Ik kan het me niet beter inbeelden. Ik zit hier in Londen op het kruispunt van content, het digitale en innovatie. Dat zijn heel rijke domeinen. Alle interessante projecten bevinden zich op dat kruispunt. Londen blijft mijn grote liefde." AVP"Londen blijft een schitterende omgeving. Het talent is hier onuitputtelijk"