Tom Adams (41): ‘Het is vechten voor elke band’

Tom Adams verhuisde een jaar geleden van Warschau naar Parijs. Hij werd hoofd West-Europa (Frankrijk en Benelux) van de bandenproducent Bridgestone. “Het is vechten voor elke band. Maar we groeien met dubbele cijfers.”

U klinkt wat optimistisch. In zijn jaarverslag meldt Bridgestone dat de situatie in Europa weliswaar verbetert, maar “uitdagend blijft”.

TOM ADAMS. “De vraag naar banden in West-Europa is gestagneerd. Dat leidt tot prijzendruk in een vrij agressieve markt. Voor elke band moet gevochten worden. Je moet voortdurend proactief kijken waar de groei zit. En dat rendeert. Terwijl de vraag nauwelijks toeneemt, zetten we een dubbelcijferige groei neer. 2014 wordt voor ons een goed jaar. Bridgestone wil dat ook zo. Bridgestone is het nummer één van de wereld, maar gemiddeld het nummer drie in Europa.”

Groeien met dubbele cijfers? Ook in Frankrijk, ‘de zieke man van Europa’?

ADAMS. “Frankrijk is inderdaad de grootste uitdaging. Maar voor onze business valt het redelijk mee. Frankrijk is op Duitsland na de grootste Europese markt voor Bridgestone. En de Duitse motor blijft op volle toeren draaien. We winnen marktaandeel.”

Tot augustvus vorig jaar leidde u de tak Oost-Europa. Waar zit het grote verschil?

ADAMS. “Misschien eerst een gelijkenis. Zowel Frankrijk als Polen is een land waar de binnenlandse consument de motor is van de economie. België en Duitsland bijvoorbeeld zijn veel meer exportgericht. Maar het grote verschil is uiteraard de algemene marktgroei. In Oost-Europa spreken we van 2 tot 3 procent per jaar. West-Europa groeit hooguit met 1 procent. En in Frankrijk is dat 0,3 procent dit jaar en 0,8 procent volgend jaar. Je ziet in Oost-Europa ook een verschuiving naar nieuwe wagens en duurdere merken. Daarmee groeit ook het marktaandeel van premiummerken in de bandenmarkt, zoals Bridgestone.”

Vorig jaar zei u dat u verhuisde om de lokale cultuur beter te doorgronden.

ADAMS. “Warschau is een zeer interessante stad. Maar Parijs is toch van een andere dimensie, het is een echte wereldstad. Er gebeurt hier wel altijd iets. Ik gebruik nu ook veel de Thalys en TGV, waar ik in Polen vooral op het vliegtuig zat. Daarnaast gaan mijn kinderen gewoon naar een lokale school.

Wellicht is ook de kwaliteit van het eten verbeterd?

ADAMS. “Zakenlunches zijn nog altijd zeer typerend in Frankrijk. Ze duren gemakkelijk twee uur. Je praat eerst over je privéleven, je gezin, je hobby’s, en dan pas begin je over zaken. Dat zit er ingebakken van kindsbeen af. Ook mijn kinderen hebben ‘s middags een pauze van twee uur, en krijgen een uitgebreide lunch op school, inclusief kaas en dessert.”

U bent ook verantwoordelijk voor de Nederlandse markt.

ADAMS. “Daar krijg je bij wijze van spreken een glas melk en een sandwich, en duurt de maaltijd 20 minuten. Nederlanders zijn veel directer. Het staat haaks op de Franse cultuur, waar er langer wordt gepraat en meer tijd wordt genomen voor een beslissing. Vandaar de keuze voor een Belg als hoofd van de afdeling West-Europa. Belgen zijn compromisfiguren, ze bewegen zich tussen beide culturen.”

W.R.

“Belgen zijn compromisfiguren, ze bewegen zich tussen de Franse en Nederlandse cultuur”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content