In het magazijn van de nv Eurodesserts stapelen de verpakkingen van de diverse klanten zich op. "Eén van de zwaarste kosten," weet algemeen directeur André Lemmens. "We moeten tot drie maanden vooraf verpakkingen in voorraad hebben." Om aan het euvel van plaatsgebrek te beantwoorden, breidt het bedrijf uit Beringen snel uit: 2000 vierkante meter nieuwe ruimte, voornamelijk voor de opslag van goeder...

In het magazijn van de nv Eurodesserts stapelen de verpakkingen van de diverse klanten zich op. "Eén van de zwaarste kosten," weet algemeen directeur André Lemmens. "We moeten tot drie maanden vooraf verpakkingen in voorraad hebben." Om aan het euvel van plaatsgebrek te beantwoorden, breidt het bedrijf uit Beringen snel uit: 2000 vierkante meter nieuwe ruimte, voornamelijk voor de opslag van goederen, brengt de bedrijfsoppervlakte op 5500 vierkante meter. Een mooie groei voor het bedrijf dat in 1991 werd opgestart. Eurodesserts mikt op speciale (mousse)desserts of puddings, al dan niet gevuld met fruit of biscuits. "Wij maken geen gewone yoghurts, dat kan iedereen. We maken desserts voor nichemarkten. De consument zoekt, mede onder invloed van het toenemend reisgedrag, naar exotische specialiteiten," zegt André Lemmens. Bovendien specialiseert het bedrijf in de productie van de lekkernijen. 98% van de productie is bestemd voor private labels. "Partners", steeds actief in de grootdistributie, zorgen voor de distributie, de marketing, verkoop en logistiek. "In elk land zoeken we een specifieke partner en distributeur, die de eigen wensen en eisen kent van het land." In eigen land en in Nederland is Eurodesserts aanwezig in alle grootwarenhuizen van het F1-kanaal. Een kwart van de omzet verdwijnt naar Frankrijk, waar Eurodesserts beschikt over een eigen verkoopkantoor. Het eigen merk Chantilly is goed voor amper twee procent van de omzet. Eurodesserts gaat vandaag vooruit met reuzensprongen. Toch kampte het bedrijf bij de start met groeipijnen. Een speciale productielijn zorgde aanvankelijk voor kopzorgen. Pas einde 1992 kon de eerste factuur naar een klant worden gestuurd. Maar sinds 1995 is Eurodesserts uit de rode cijfers, het kwart miljard investeringen in het productieapparaat is afgeschreven. Dit en volgend jaar wordt nogmaals 150 miljoen geïnvesteerd. Het aantal productielijnen stijgt naar drie. Vooral met het oog op de Duitse markt, die de omzet in 2000 naar het half miljard moet stuwen. In 1998 wordt met de 25 werknemers een omzet verwacht van 285 miljoen frank. De nv Eurodesserts is in handen van vier aandeelhouders, onder wie André Lemmens.