Belgisch paspoort, maar internationale roots: Audi-ingenieur Luc Donckerwolcke (32 j.) is niet zomaar een doorsnee-Belg. Een onderhoud met hem verloopt in vloeiend Engels of, liever nog, Duits, want zijn hele leven lang leefde hij tussen Engels- en Duitstaligen. Als zoon van Belgische VN-ambtenaren werd hij geboren in Lima, Peru, en groeide op in Panama, Paraguay en Bolivië, Burundi, Senegal en Rwanda. Echt contact met het land van zijn ouders had hij voor het eerst op zijn achttiende, toen hij in Brussel de studie aanvatte van ingenieur. Na 3,5 ...

Belgisch paspoort, maar internationale roots: Audi-ingenieur Luc Donckerwolcke (32 j.) is niet zomaar een doorsnee-Belg. Een onderhoud met hem verloopt in vloeiend Engels of, liever nog, Duits, want zijn hele leven lang leefde hij tussen Engels- en Duitstaligen. Als zoon van Belgische VN-ambtenaren werd hij geboren in Lima, Peru, en groeide op in Panama, Paraguay en Bolivië, Burundi, Senegal en Rwanda. Echt contact met het land van zijn ouders had hij voor het eerst op zijn achttiende, toen hij in Brussel de studie aanvatte van ingenieur. Na 3,5 jaar pakte hij weer zijn koffers en ging studeren in Zwitserland, waar het Arts Centre College of Design van Pasadena een inmiddels weer opgedoekt instituut voor autodesign had uitgebouwd. Als student liep hij even stage bij Peugeot, zijn diploma opende meteen de deur naar Audi. Eerst tekende hij er mee aan de A4-Avant, vervolgens aan de A8-W12 die Audi speciaal ontwierp voor de Japanse keizer. Daarna verrichtte hij pionierswerk in Praag, waar Audi de Skoda-fabrieken had overgenomen. Sinds oktober 1996 is Luc Donckerwolcke in de ontwerpstudio in München verantwoordelijk voor de carrosserie van de Audi-modellen. Onder meer die van de Al 2, de stadswagen van Audi, werd er getekend. "De ontwerpstudio," zegt Donckerwolcke, "is eigenlijk een denktank. Niet het tekenen van nieuwe modellen is onze taak, wel het implementeren van de nieuwste trends in onze designs. Een autoconstructeur denkt verder dan het vervangen van zijn producten alleen. Hij moet voortdurend ontwikkelen voor een verre toekomst. Een autofabrikant moet altijd zeven jaar vooruit denken, omdat een wagen toch zolang in omloop blijft." Vandaag sleutelt de studio in München vooral aan verbruiks- en milieuvriendelijke auto's. Ontwerpers pogen lichtere materialen te integreren, zonder te raken aan de veiligheids- en comfortnormen waaraan auto's moeten beantwoorden. "Dat vergt een rationeler gebruik van de ruimte in een auto," zegt Donckerwolcke.Zijn werk in de Beierse studio is niet te vergelijken met de opdracht die Donckerwolcke in de Tsjechische hoofdstad vervulde. "Skoda was interessant, omdat we een traditionele autofabriek moesten omvormen, die in de 45 jaren onder het communistische regime veel aan kwaliteit had ingeboet. Eigenlijk moesten we er iets nieuws op poten zetten, een kans die je in deze industrie niet vaak krijgt. Bij Audi moeten we in de eerste plaats denken aan differentiëren, aan de uitbreiding van het productgamma." Eén ding is er niet veranderd: de chef van München neemt nog even vaak plaats achter de tekentafel. "Ik ben een ontwerper," beklemtoont Donckerwolcke. "Ik kan me niet voorstellen dat ik niet meer zou tekenen. Zelfs in mijn drukste momenten steel ik er tijd voor. Designer is geen beroep, maar een passie, een manier om te kijken naar de omgeving. Een ontwerper moet een kritische blik behouden op de voorwerpen die hij elke dag aanraakt, hij moet zijn opmerkingen met andere mensen kunnen bespreken. Wie die voeling verliest, kan ook geen studio leiden."