Het consultantsbureau Bekx&X houdt zich bezig met "trendwatching" en "brandwatching". Een bedrijf moet de consument altijd net één stap voor zijn.
...

Het consultantsbureau Bekx&X houdt zich bezig met "trendwatching" en "brandwatching". Een bedrijf moet de consument altijd net één stap voor zijn.Met haar bureau Bekx&X doet Nathalie Bekx naar eigen zeggen brandwatching voor media en bedrijven. Wat mogen we ons daarbij voorstellen ? "Trends opsporen in onze samenleving en die bekijken door de bril van het bedrijf of het medium dat we als klant hebben," zo lezen we in een documentje van het bureau. "Het is lange-termijnkijken. Wat zal de toekomst brengen ? Een bedrijf moet ervoor zorgen dat het als eerste aanwezig is op de plaats waar de consument heen wil," aldus Bekx. "Je moet de toekomst voorspellen op basis van marktonderzoek en desk-research ; het tweede wordt door bedrijven vaak verwaarloosd."Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe doe je dat ? Als antwoord geeft Bekx een voorbeeld uit de automarkt. Die bekijkt men te veel vanuit een mannenstandpunt ; dan wordt een groot deel van de markt niet goed gezien (Bekx&X was ook betrokken bij het recente VTM-onderzoek rond vrouwen en auto's). "De constructeurs gaan ervan uit dat vrouwen achttien jaar blijven, met het gevolg dat auto's voor vrouwen altijd klein en 'pittig' moeten zijn. Wij beweren dat vrouwen ook wel houden van degelijke grote wagens."BOERENVERSTAND.De vraag blijft : hoe kom je daar achter ? "Door ogen en oren open te houden," zegt Edwige Roels, de X in de bedrijfsnaam van Bekx&X. "Door te letten op wat zich in de media afspeelt." Veel lezen dus in binnen- en buitenlandse bladen, rondkijken, tendensen onderkennen. "Eigenlijk doen we constant desk-research ; deels is het ook intuïtie. We proberen de dingen te zien die gewone mensen zouden willen," aldus Nathalie Bekx. Dat wordt dan gekoppeld aan de producten van de klant. "De bedrijven zijn zo vol van hun eigen product dat ze de wereld daarbuiten niet meer met een gezond 'boerenverstand' kunnen benaderen. Ze vergeten ook dat veel mensen gewoon een saai bestaan hebben ; daarin moet je het product zien te integreren. Wij proberen contact te houden met 'gewone' mensen."Marketeers gaan veel te vaak uit van hun eigen situatie. Bekx : "Ze denken dat iedereen intelligent genoeg is om hun boodschap te begrijpen. Je mag echter niet vergeten dat 70 % van de mensen het secundair onderwijs niet heeft afgemaakt."VROUWENBLADEN.Volgens Bekx en Roels brengen bedrijven te veel een "ik"-boodschap en te weinig een "jij"-aanpak. Bedrijfsleiders en marketeers moeten zich inleven in de consument. Die zoekt immers een voordeel ; "What's In It For Me ?" zoals de Engelsen zeggen. "Wij gaan ervan uit dat de consument niet geïnteresseerd is in een product, dus moeten we de betrokkenheid in de boodschap opvoeren. Het gaat om het creëren van een droom rond het product. Een kleine luxe is voor veel mensen al een droom." Voor die aanpak steunen Natalie Bekx en Edwige Roels op hun ervaring bij vrouwenbladen. "Bekx&X is geen reclamebureau en wil dat ook niet zijn. Wij zijn consultants die de dingen in klare taal kunnen neerschrijven. Dat hebben we in het verleden allebei geleerd," zegt Bekx. "Ik ben adjunct-hoofdredactrice geweest bij Flair ; Edwige zat bij Het Rijk der Vrouw aan de commerciële kant. Kranten wachten op wat er gebeurt, maar een vrouwenblad wil goed nieuws brengen. Dat is een stuk moeilijker dan slecht nieuws van de telex plukken." A.V.P. NATHALIE BEKX EN EDWIGE ROELS (BEKX&X) Wij gaan ervan uit dat de consument niet geïnteresseerd is in een product.