Waarom zijn en blijven Kerstmis en Nieuwjaar zo populair? Eenvoudigweg: het zijn de grootste feestmomenten van het jaar. Kerstmis is en blijft een sterk verhaal over vrede op aarde voor iedereen. Het is ook het familiefeest bij uitstek. En: er liggen pakjes onder de kerstboom. Nieuwjaar is en blijft de dag van 'het nieuwe'. De gelegenheid bij uitstek voor het maken van goede voornemens.
...

Waarom zijn en blijven Kerstmis en Nieuwjaar zo populair? Eenvoudigweg: het zijn de grootste feestmomenten van het jaar. Kerstmis is en blijft een sterk verhaal over vrede op aarde voor iedereen. Het is ook het familiefeest bij uitstek. En: er liggen pakjes onder de kerstboom. Nieuwjaar is en blijft de dag van 'het nieuwe'. De gelegenheid bij uitstek voor het maken van goede voornemens. Kerstmis en Nieuwjaar zijn bij uitstek communicatiefeesten. Mensen laten dan graag weten dat ze u graag zien. Ondernemers en managers doen dat ook. Maar doen ze dat wel altijd even goed? Daarom: nu al elf tips voor uw nieuwjaarswensen voor 2012. U kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen! 1. Maak geen misbruik van het internet. Dit jaar heb ik veel kerst- en nieuwjaarswensen moeten ontvangen van mensen van wie ik nog nooit had gehoord. Het waren speciale wensen: ik kon me meteen uitschrijven! Het is een nieuwe gesel op het wereldwijde web: als eindejaarskaarten verpakte commerciële boodschappen. Laat u en uw bedrijf niet kennen. Doe er niet aan mee. 2. Lang leve de postbode. Als er al een echte wens van een echte bekende via mijn e-mailadres binnenkomt, dan is die boodschap een leven van maximaal vijf seconden beschoren. De 'ouderwetse' postkaarten daarentegen sieren mijn bureau, schoorsteen en andere zichtbare plekken thuis of op kantoor. 3. Gebruik uw handschrift. Er gaat niets boven een echte handgeschreven wenskaart. Met uw leesbare naam eronder. Zulke wensen blijven echt hangen. 4. Vergeet uw naam en adres niet. Zet die op de achterzijde van uw wenskaart. Niet op de achterkant van de envelop, want die wordt waarschijnlijk meteen verticaal geklasseerd. 5. Zorg dat uw wenskaart meedingt naar de prijs voor de meest efficiënte wenskaart van het jaar. Voor 2010 gaat deze wat mij betreft zonder discussie naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Een van onze grootste musea gaat voor jaren dicht wegens noodzakelijke restauratie- en uitbreidingswerken. Ondertussen verhuizen grote delen van de unieke collectie naar andere kunsttempels, tot ver buiten onze grenzen. De gelukkige ontvanger van de wensen van directeur Paul Huvenne - die ook de prijs voor de meest kunstzinnige handtekening ontvangt - krijgt op de wenskaart een wereldkaart met een compleet overzicht van waar Rubens, Ensor en andere Vlaamse groten straks op deze planeet te bewonderen zijn. Het is een kaart die ik bijhoud... de ultieme droom van elke wenskaart. 6. Zorg dat u de eerste bent. Verzend uw kaart op 14 december. Dan bent u op 15 december gegarandeerd bij de eersten. Laat uw kaart niet aankomen tussen 25 december en 1 januari. Veel bedrijven zijn dan gesloten. Vele ondernemersfamilies zijn er even tussenuit. Bij thuiskomst gaan uw wensen verloren in de grote hoop. 7. Steek een extra boodschap in uw wenskaart voor een gelukkig 2012. Enkele ideetjes: 2012 wordt een olympisch jaar in Londen, met de Spelen op één uur vliegen van Antwerpen. 12.12.12 is de laatste cijfercombinatie van die aard in deze eeuw mogelijk. Die maandag om 12 u. 12 is een prima tijdstip voor een originele kerstdrink of eindejaarsborrel. 8. Vermijd doorgeefcadeaus. Met een efficiënt eindejaarscadeau scoort u nog beter dan met de beste wenskaart. Dus niet de obligate kist wijn of doos met culinaire versnaperingen. Neem niet het risico dat uw sierlijk verpakte exclusieve champagnefles terechtkomt in de zielige categorie van de doorgeefcadeaus. 9. Ding mee naar de prijs voor het meest efficiënte eindejaarscadeau. Het kan ook anders, zoals Uitgeverij Lannoo dit jaar bewees. Die ontvangt van mij de prijs voor het meest efficiënte eindejaarscadeau. De uitgever bezorgde zijn toprelaties het prachtige boek De toekomst is al begonnen. Dit boek is zowel de afsluiter van een reeks eeuwfeestelijkheden als een te duchten marketingwapen, zonder dat het er zo uitziet. En een boek... daarin lees je, dat doorblader je en... dat gooi je nooit weg! 10. Vergeet niet te netwerken. Uiteindelijk gaat er niets boven het persoonlijk aanbieden van de beste wensen. Ga naar nieuwjaarsrecepties die ertoe doen. Neem een voorraad visitekaartjes mee. Zeg niet dat u "nog eens gaat afspreken", maar leg meteen een datum vast via uw iPhone of BlackBerry. 11. Vier het hele jaar Nieuwjaar. Niet iedereen is uitgever en kan een boek over zichzelf uitgeven. Maar: zelden krijg ik op 1 juli wensen voor een welverdiende vakantie. Nog zeldzamer zijn de felicitaties die een ondernemer op zijn verjaardag krijgt. Ook veel te schaars zijn de simpele dankbriefjes na een geslaagde opdracht of een succesvolle transactie. Complimenten werken en doen werken. Het hele jaar door. PETER FRANS ANTHONISSENComplimenten werken en doen werken. Het hele jaar door.