De toerismesector is groot en omvat onder meer de hotelsector, luchtvaartmaatschappijen, pretparken en touroperators. Onze aandacht gaat vooral uit naar de touroperators, omdat die volgens ons zowel op korte als op lange termijn het meeste potentieel bieden.
...

De toerismesector is groot en omvat onder meer de hotelsector, luchtvaartmaatschappijen, pretparken en touroperators. Onze aandacht gaat vooral uit naar de touroperators, omdat die volgens ons zowel op korte als op lange termijn het meeste potentieel bieden. Twee aandelen lijken ons echt de moeite waard: Kuoni uit Zwitserland en Club Méditerranée uit Frankrijk. Wij mijden TUI uit Duitsland en Thomas Cook uit Londen, waarvan de vooruitzichten ons minder aantrekkelijk lijken. Deze groep, die enkele jaren geleden nog in nood verkeerde, is erin geslaagd zich te herpakken door terug te keren naar haar kernactiviteit: vakanties op maat voor een welgesteld publiek. De groep heeft haar minst rendabele clubs gesloten, heeft andere vernieuwd en beschikt over een groot aantal kwaliteitsclubs die beantwoorden aan de eisen van het luxetoerisme. Die strategische heroriëntatie, die op papier een goede zet lijkt, heeft haar efficiëntie echter nog niet volledig kunnen bewijzen door het zeer moeilijke marktklimaat voor de sector. Anderzijds heeft de bezettingsgraad van de meest luxueuze clubs goed weerstand geboden aan de crisis en zijn de gemiddelde uitgaven per vakantieganger gestegen, wat een goed teken is voor de toekomst. Club Med wil ook inspelen op de stijging van de levensstandaard in China en koestert de ambitie om de komende vijf jaar vijf nieuwe clubs te openen in het land. Door de strategische koerswijziging van de groep en haar ambities in de opkomende landen, is het aandeel Club Med zeker een aankoop waard. Na verschillende verliesjaren wordt er verwacht dat de groep opnieuw winst zal maken in 2011. Bovendien is de prijs van het aandeel aan de lage kant, wat ook mooi meegenomen is. De verhouding koers/boekwaarde bedraagt 0,56 en zal volgend jaar wellicht stijgen tot 0,80. Het tweede aandeel dat we u willen voorstellen in de toerismesector is Kuoni, de gerenommeerde Zwitserse touroperator. Ook deze reisspecialist mikt op een welgesteld publiek. 2009 was bijzonder zwaar voor Kuoni, dat zijn omzet in de eerste negen maanden van het jaar met ruim 20 % zag dalen. Ondanks de moeilijke context is de groep echter winstgevend gebleven, met een ebit van 62,6 miljoen Zwitserse frank in de eerste negen maanden van 2009. Ook al heeft Kuoni relatief goed stand kunnen houden, toch is zijn aandelenkoers maar traag hersteld in 2009. Met een huidige koers van 373 Zwitserse frank is de top van 625 Zwitserse frank in 2008 nog veraf. Het aandeel bereikte een dieptepunt in maart 2009, bij een koers van 266,75 Zwitserse frank. Sindsdien heeft het al een hele weg afgelegd, maar zoals gezegd, is de tocht naar de top nog lang. Gezien de sterke strategie, die de afgelopen jaren haar vruchten heeft afgeworpen, twijfelen wij er niet aan dat de activiteiten van de groep zullen herstellen zodra de tijden beter worden. Wij raden u daarom aan om nu op de kar te springen, nu het aandeel nog goedkoop is.