Wat is Snikpic? Snikpic is een soort Tinder voor influencers. De app koppelt kleine merken aan lokale invloedrijke mensen op sociale media zoals Instagram of Twitter. Als ze positief berichten over een product, lezen duizenden mensen dat bericht. Dat is goed voor de verkoop, de naamsbekendheid en de geloofwaardigheid van het product.
...

Wat is Snikpic? Snikpic is een soort Tinder voor influencers. De app koppelt kleine merken aan lokale invloedrijke mensen op sociale media zoals Instagram of Twitter. Als ze positief berichten over een product, lezen duizenden mensen dat bericht. Dat is goed voor de verkoop, de naamsbekendheid en de geloofwaardigheid van het product. Wat is uniek aan de app? "Ik krijg meer en meer telefoontjes van agentschappen om me te zeggen dat wat wij doen niet wettelijk is. Maar het is wel degelijk helemaal legaal", zegt Assem Chammah, die samen met Maxime Bétas en Anouar El-Mourabit het bedrijf in Etterbeek oprichtte. "Het enige wat wij doen, is de tussenpersonen uitschakelen, die minstens 1000 euro factureren of zich 30 à 40 procent van de omzet van de influencers toe-eigenen." Wie zijn de klanten? De drie stichters - twintigers met een verleden bij de consultant McKinsey - richten zich met hun app, waar ze samen 200.000 euro eigen middelen in hebben geïnvesteerd, tot kleine bedrijfjes zoals restaurants. De ondernemers achter zulke kleine zaken hebben geen tijd om reclame te maken via Facebook en hebben niet het geld om met reclameagentschappen te werken.Op dit moment zitten er op het platform zo'n duizend beïnvloeders en een honderdtal merken. Hoewel Snikpic zich richt tot kleine ondernemingen, hebben ook grote bedrijven zoals Pairi Daiza, Pizza Hut, Aldi en Brussels Airlines de weg naar de app ondertussen al gevonden. Hoe werkt het verdienmodel? De beïnvloeders betalen niets, de merken nemen een abonnement op de dienst. Heel kleine zaken betalen 127 euro per maand gedurende minstens een jaar, of 197 euro per maand als ze zich niet willen vastpinnen op een jaar. Voor grote bedrijven is dat 500 en 600 euro per maand. Een merk krijgt dan toegang tot de beïnvloeders, waaruit ze kunnen kiezen met wie ze samenwerken. "Dat businessmodel geeft ons recurrente inkomsten", zegt Assem Chammah. "Zo kunnen we de toegang tot reclame democratischer maken voor kleine bedrijven."