PureCircle is de marktleider in de productie en de commercialisatie van natuurlijke caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren. Het bedrijf realiseerde van 2012 tot 2015 een sterke groei, waarin de omzet bijna verdrievoudigde, van 45,4 miljoen tot 127,4 miljoen dollar. In het afgelopen boekjaar 2016 (juli 2015 tot en met juni 2016) steeg de omzet met 9 procent tot 138,7 miljoen dollar. In de traditioneel mindere eerste jaarhelft steeg de omzet nog met 26 procent tot 54,5 miljoen dollar, maar in de tweede jaarhelft stabiliseerde die op 84,2 miljoen dollar. Het management verwees daarvoor naar de vertraging van nieuwe marktlanceringen ter waarde van 40 miljoen dollar.
...

PureCircle is de marktleider in de productie en de commercialisatie van natuurlijke caloriearme zoetstoffen uit steviabladeren. Het bedrijf realiseerde van 2012 tot 2015 een sterke groei, waarin de omzet bijna verdrievoudigde, van 45,4 miljoen tot 127,4 miljoen dollar. In het afgelopen boekjaar 2016 (juli 2015 tot en met juni 2016) steeg de omzet met 9 procent tot 138,7 miljoen dollar. In de traditioneel mindere eerste jaarhelft steeg de omzet nog met 26 procent tot 54,5 miljoen dollar, maar in de tweede jaarhelft stabiliseerde die op 84,2 miljoen dollar. Het management verwees daarvoor naar de vertraging van nieuwe marktlanceringen ter waarde van 40 miljoen dollar. Bovendien zijn er sinds juni 2016 problemen met de Amerikaanse douaneautoriteiten, die ladingen stevia uit China systematisch tegenhielden op verdenking van het gebruik van gedwongen arbeid in het productieproces. PureCircle verschafte alle nodige documenten ter verdediging en hoopt binnenkort van de lijst van verdachte ondernemingen te worden geschrapt. Dat probleem noopte het bedrijf op 5 januari tot een omzet- en winstwaarschuwing over de eerste jaarhelft van het boekjaar 2017. PureCircle realiseert een derde van zijn omzet in de Verenigde Staten, en daarom zal die in de eerste jaarhelft met 14 procent terugvallen tot 47 miljoen dollar. In de andere regio's was er wel een stevige groei, aangevoerd door Europa en Zuid-Amerika, samen goed voor ruim 50 procent van de omzet. In de voorbije zes maanden werden ruim 100 nieuwe producten met stevia gelanceerd, een stijging tegenover dezelfde periode in 2015. De brutowinst zal met 19 procent terugvallen tot 18 miljoen dollar, wat een brutomarge rond 38,3 procent impliceert, tegenover 41,1 procent op jaarbasis vorig jaar. De bedrijfskasstroom (ebitda) zal krimpen van 13 miljoen naar 8 miljoen dollar en het nettoresultaat kleurt 2 miljoen dollar negatief, nadat vorig boekjaar voor het eerst in de eerste jaarhelft nettowinst werd geboekt (5 miljoen dollar). De nieuwe verwerkingsfabriek in Maleisië is klaar en wordt in het lopende kwartaal opgestart. De groepscapaciteit verdubbelt daardoor en kan een omzet van 450 à 500 miljoen dollar aan. Dit jaar start op grote schaal de geografische diversificatie van de productie van steviabladeren, die momenteel hoofdzakelijk uit China komen. PureCircle lanceerde in november Sigma-Beverage. Die nieuwe zoetstof werd ontwikkeld om het caloriegehalte in frisdranken drastisch te verminderen, zonder de smaak te ondermijnen. Eind 2014 werd Sigma-D gelanceerd om het aantal calorieën in melkproducten te verminderen. En in 2015 volgde Sigma-T,een zoetstof voor thee. Eind 2015 was er de lancering van Zeta Family, nieuwe ingrediënten (onder meer Reb M en Reb D) met een betere smaak voor producten zonder of met een heel laag caloriegehalte. 2017 wordt een overgangsjaar. De waardering is na de koershalvering tegenover het piekniveau van 2014 eindelijk aanvaardbaar, met een koers-winstverhouding van 34 voor 2017 en 23 voor 2018, en met een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 18,7 keer voor 2017 en 14,2 keer voor 2018. Het groeiprofiel blijft aantrekkelijk en de winsthefboom op stijgende omzetcijfers is significant. Advies: koopwaardig Risico: gemiddeld Rating: 1B Al verschenen op de website op 13 januariSINDS JUNI 2016 ZIJN ER PROBLEMEN MET DE AMERIKAANSE DOUANEAUTORITEITEN.