Dertig minuten verschil verantwoordt een investering van 50 miljoen frank. Dat is namelijk het kostenkaartje van het luchtvrachttruckingbedrijf nv Super Liner Cargo voor zijn nieuwe vestiging in de multimodale bedrijvenzone Cargovil in Vilvoorde. Op een terrein van twee hectare poot het bedrijf, voorlopig nog in Schelle gevestigd, een gloednieuw gebouw neer.
...

Dertig minuten verschil verantwoordt een investering van 50 miljoen frank. Dat is namelijk het kostenkaartje van het luchtvrachttruckingbedrijf nv Super Liner Cargo voor zijn nieuwe vestiging in de multimodale bedrijvenzone Cargovil in Vilvoorde. Op een terrein van twee hectare poot het bedrijf, voorlopig nog in Schelle gevestigd, een gloednieuw gebouw neer. "Met onze nieuwe vestiging zitten we dichter bij onze klanten," weet algemeen directeur Frans Dieltjens. "Vanuit Schelle duurt het traject te lang. Bovendien rijden onze vrachtwagens vele kilometers leeg naar huis. Vanuit Schelle zijn we in 45 minuten in de luchthaven. Vanuit Cargovil doen we dat in een kwartier. We kunnen dus goedkopere tarieven aanbieden," berekent Dieltjens. Tijd is inderdaad zeer belangrijk voor Super Liner Cargo. Het bedrijf vervoert vrachten voor diverse luchtvaartmaatschappijen. Op het lijstje staan zowat alle grote namen in Zaventem: Air Hongkong, KLM, Lufthansa Cargo, Sabena, Singapore Airlines, Swissair. Het gaat steeds om vervoer van containers: Super Liner Cargo kan tot vijf containers van tien voet in zijn wagenpark met 95 trucks en 105 opleggers laden. "We rijden hoofdzakelijk 's nachts in een bij uitstek flexibele sector," legt Frans Dieltjens uit. "We houden voortdurend rekening met vertraagde vluchten, of gewijzigde ladingen aan boord van het vliegtuig." Bovendien zijn de trajecten onderhevig aan frequente veranderingen. "Luchthavens worden steeds drukker. Het aantal slots van Air Hongkong in Manchester is teruggeschroefd van zeven naar vier. De luchtvaartmaatschappij week uit naar Brussel. En wij brengen dan de vracht vanuit Brussel naar Manchester." Om het verkeer op het oververzadigde wegdek te ontlasten, introduceert Super Liner Cargo ook ladingen via het spoor. Maar Frans Dieltjens beklemtoont graag een tweede reden voor de verhuis naar Cargovil. Begin dit jaar nam de Nederlandse investeringsbank Parnib 40% van de aandelen van Super Liner Cargo in handen. Daardoor ontgroeit het bedrijf de familiale structuur. Ook letterlijk, want in de Koekoekstraat in Schelle opereert Dieltjens vanuit de achtertuin van zijn villa. Parnib is bovendien een kapitaalkrachtige partner voor de snelle groei. De 115 werknemers van Super Liner Cargo realiseerden in 1997 een omzet van 481 miljoen frank. Dit jaar klimt het bedrag naar 555 miljoen frank.