TIEN VOOR TAAL

Het Antwerpse Cosmolingua stuurt Belgische werknemers met vakantie en dompelt ze onder in een buitenlands taalbad.

Advies geven aan bedrijven over het volledige taaltrainingspakket is in België zo goed als nieuw. “Voordien hielden de trainingsmanagers in bedrijven zich ermee bezig. Wij nemen hun taak over en brengen de werknemer naar de juiste taaltraining voor de juiste functie. Werknemers naar het buitenland sturen om er een taal te leren, is in onze buurlanden heel normaal. Maar in België zijn wij het enige bureau die dit doen.”

Nensi De Wilder, managing director van bvba Cosmolingua, stootte op een interessante niche op de markt van de taalcursussen. Namelijk het loodsen van werknemers naar taalcursussen in het buitenland, specifiek gericht op een bepaalde functie. Een twintigtal bedrijven checkte al in bij het Antwerpse Cosmolingua. Zowel klein als groot, maar allemaal met een belangrijke exportactiviteit. “In het buitenland wordt deze praktijk veel vaker toegepast. Maar België heeft traditioneel een vrij goed talenonderwijs en veel particuliere talenscholen. Die zijn de voorbije jaren echter heel duur geworden. En dus wordt het interessanter en goedkoper om naar het buitenland te gaan.”

Cosmolingua werkt met twaalf talenscholen in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië en Spanje. Engels, Duits en Frans zijn de meest gevolgde talen. “Er is een opvallend grote vraag van Vlaamse verkopers om Frans te leren. Meestal door de uitbreiding van hun terrein naar Wallonië. Hogere kaderleden leren vooral Engels, om besprekingen en onderhandelingen te voeren. In de scholen worden deelnemers uit verschillende Europese landen ondergedompeld in een taalbad. Van bedrijven krijgen wij de opmerking dat hun werknemers er ook leren hoe ze moeten onderhandelen met verschillende nationaliteiten.”

De bvba Cosmolingua stapt sinds oktober ’95 naar de bedrijfswereld. Die levert inmiddels al een vijfde van de omzet. Het eerste halfjaar van ’96 werd afgeklokt met 7,5 miljoen frank, bijna een verdubbeling in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Nensi De Wilder is de belangrijkste aandeelhouder van het bedrijf, dat in ’87 werd opgericht. De Wilder startte oorspronkelijk een vzw met de naam Home from Home, en bood taalcursussen aan voor “16-plussers”. Die activiteit levert vandaag vier vijfden van de omzet. In ’89 werd het bedrijf omgevormd in een bvba. Cosmolingua telt drie vaste werknemers en een tiental vertegenwoordigers die de bedrijven bezoeken. Alle taalcursussen worden uitbesteed.

NENSI DE WILDER (COSMOLINGUA) Werknemers naar het buitenland sturen voor een taalbad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content