Tien postzegels en vier aandelen

Komt er een tijd dat de aandelen van de Belgische posterijen op de beurs worden verhandeld? De vraag is minder onlogisch dan ze lijkt, want zowel Deutsche Post als TPG (de moedermaatschappij van de Nederlandse posterijen) zijn inmiddels beursgenoteerd.

De Duitse en Nederlandse posterijen hebben zich via hun beursgang op de liberalisering van de Europese postmarkt voorbereid. Ook op Wall Street noteren een paar bedrijven die in de sector van de posterijen actief zijn.

1. TNT Post Groep

TNT Post Groep (TPG) mag worden beschouwd als een voorloper in de Europese posterijwereld. Het boekjaar 2000 vormde een mijlpaal in de geschiedenis van het bedrijf, want voor het eerst in de geschiedenis was postbezorging niet langer de grootste werkmaatschappij van TNT Post Groep. Die eer was weggelegd voor de expresdivisie. Een derde belangrijke bron van inkomsten is de logistiek, waar dankzij de overname van het Amerikaanse CTI Logistics een sterke groei werd opgetekend.

De Nederlandse posterijen zijn er dus in geslaagd om zich om te bouwen tot een koeriersdienst, vooral dankzij een actief overnamebeleid. Bij TPG rekent men op een snelle liberalisering van de Europese posterijwereld, zij het dat die niet voor 2007 wordt verwacht. In afwachting wordt hard gewerkt aan de winstgevendheid van het bedrijf. De Nederlandse staat is nog eigenaar van 43% van de aandelen, maar wil dat belang afbouwen tot 10%. Daarvoor is een periode van drie tot vier jaar voorzien.

2. Deutsche Post

Deutsche Post noteert nog maar enkele maanden op de beurs van Frankfurt. De nettowinst van het bedrijf is vorig jaar met 48% gestegen tot 1,53 miljard euro, op een omzet die 46% hoger uitkwam: 32,7 miljard euro. Die forse stijging was vooral te danken aan overnames. Opmerkelijk is ook dat terwijl het bezorgen van brieven in 1999 nog goed was voor 50% van de omzet, dat percentage in 2000 was afgenomen tot 34%.

Deutsche Post kwam in november 2000 naar de beurs tegen 21 euro. De koers steeg tot 24,70 euro, maar viel daarna terug tot onder de introductieprijs. Het aandeel zal zich dus nog moeten bewijzen bij de beleggers. Ook Deutsche Post heeft een serie overnames gedaan. Het bedrijf zich wil van nieuwe markten verzekeren als de Europese markt wordt opengegooid.

3. United Parcel Service

United Parcel Service (UPS) is één van de Amerikaanse concurrenten waar Deutsche Post en TNT Post Groep tegenop moeten boksen. Het pakjesbedrijf is de wereldwijde nummer één in zijn sector, maar ondervindt de jongste maanden hinder van de groeivertraging in de Amerikaanse economie. Daardoor zullen de resultaten over het eerste kwartaal van 2001 onder de verwachtingen uitkomen. UPS rekent nog op een winst per aandeel van 0,49 tot 0,51 dollar, tegenover 0,56 dollar over dezelfde periode een jaar eerder.

In de huidige omstandigheden zullen ook de resultaten over het tweede kwartaal beneden de prognoses blijven. De koers van het aandeel UPS heeft de jongste maanden geen potten meer kunnen breken.

4. FedEx

UPS bezorgt dagelijks 13 miljoen pakjes, maar heeft een geduchte concurrent aan FedEx. FedEx is de nummer één in het vervoer van pakjes via de lucht, maar ondervindt ook hinder van de economische groeivertraging in de VS. Daardoor is de winst per aandeel over het eerste kwartaal met 4% gedaald. Volgens de analisten zijn de grote koeriersbedrijven de eerste die last hebben van de slabakkende Amerikaanse economie.

Ondanks de vertraagde winstgroei, heeft de koers van FedEx relatief gezien goed kunnen standhouden. Daarin zou verandering kunnen komen wanneer ook de buitenlandse markten worden aangetast door de groeivertraging.

Jos Sterk

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content