Beleggers in de Duitse aandelenmarkt krijgen voortaan een korfje van veertig in plaats van dertig aandelen voorgeschoteld. De DAX, de Duitse referentie-index, is va...

Beleggers in de Duitse aandelenmarkt krijgen voortaan een korfje van veertig in plaats van dertig aandelen voorgeschoteld. De DAX, de Duitse referentie-index, is vanaf 20 september tien bedrijven rijker. Die facelift komt er na het schandaal met het betaalbedrijf Wirecard, dat lid was van de DAX-30 en vorig jaar na een fraudeschandaal failliet ging. Behalve de bedrijfsomvang voegt Deutsche Börse nieuwe criteria toe inzake winstgevendheid voor mogelijk nieuwe indexleden. De DAX-30 bestaat sinds 1988 en bracht sindsdien jaarlijks gemiddeld 8,6 procent op. Een inleg van 1000 euro zou over die periode zijn aangedikt tot 15.887 euro. Nieuwe DAX-leden zijn onder meer de e-commercegigant Zalando en de maaltijdbezorger Hello Fresh. Ondanks die nieuwkomers blijft het een index met voornamelijk industriële bedrijven.