MOEILIJKE ZAAK.
...

MOEILIJKE ZAAK.Tickets verkopen langs de telefoon lijkt simpel maar vergt een grote investering en nauwgezette selektie van je personeel. Dat vertelt Geert Allaert, gedelegeerd bestuurder van de NV Ticket Club, de teleticketingtak van de Flanders Eventhall-groep die Vorst-Nationaal bezit, de Antwerpse stadsschouwburg uitbaat en via de NV Music Hall ook promotor is van musicals, balletten, variété- en familiespektakels (onder meer de spectaculaire Aïda, half november). Voor Music Hall verkoopt Ticket Club dit jaar zo'n 300.000 tickets, voor derden nog eens een 200.000. Globaal komt het daarmee ongeveer op dezelfde hoogte als Tele Ticket Service van Jan Vereecke en Jan Van Esbroeck (zie hoofdverhaal). De twee marktleiders worden op respektabele afstand gevolgd door Ticket Post (verkoop voor de koncerten van promotor Herman Schueremans) en Online Entertainment (computergestuurde ticketverkoop via de 0900-lijn Belgacom - Online with Rock, eveneens voor de koncerten van Schueremans). "Praten tegen een computer lijkt de mensen nog af te schrikken, " geeft Frank Van Impe van Online Entertainment toe. "Momenteel krijgen we langs die 0900-lijn een 300-tal oproepen per dag, waarvan een 150-tal in ticketverkoop resulteren. Maar het gaat in stijgende lijn. "Ticket Club werkt met live operatoren, 17 à 20 in de centrale in de Antwerpse Stadsschouwburg en nog een drietal in Vorst. Allaert : "We zijn nu anderhalf jaar bezig, en het eerste jaar is er één van miserie geweest, waarin we kontinu het systeem hebben bijgespijkerd én uiteindelijk ook bijna het voltallige personeel vervangen hebben. Maar vandaag draait het perfekt. Telefoons beantwoorden om tickets te verkopen, is een stressy business, je hebt daar moedertypes voor nodig, die de klanten rustig helpen én vriendelijk blijven. Ze zijn immers verkoopsters, en voor een aankoop van al snel 2000 frank en meer verwacht de klant ook service. Een groot probleem was dat we aanvankelijk de klant zelf een overschrijvingsformulier lieten invullen : één op drie vulde een te laag bedrag in, met administratieve rompslomp en kosten als gevolg voor ons. "De basisinvestering van Ticket Club bedroeg 10 miljoen frank : 1 miljoen in kantoorinfrastruktuur, 2 miljoen in een gesofistikeerde telefooncentrale, 7 miljoen in hard- en software. "Je moet immers meteen op je pc-scherm kunnen zien welke plaatsen nog beschikbaar zijn, en dat voor alle produkties die je in verkoop hebt. Ons break-evenpunt ligt op 25.000 tickets per maand, momenteel draaien we boven de 30.000. De reservatie-fee die we bovenop de ticketprijs vragen, is 60 frank : wíj hebben de marktprijs omhooggetrokken, twee jaar geleden vroeg men slechts 30 frank. Eigenlijk moet het naar 100 frank om optimale service te rendabilizeren. In onze buurlanden vraagt men zelfs nog meer. "GEERT ALLAERT (TICKET CLUB) Ticketing is stressy business en vergt serieuze investering.