"T elenet is het enige bedrijf waarvoor ik bij Belgacom wou weggaan," zweert Luc Temmerman (48), sinds vorige week de nieuwe chief commercial officer bij het Mechelse kabelcommunicatiebedrijf. Begrijpelijk, want de voormalige verkoopdirecteur bij de Business Division van Belgacom woont ook in Mechelen en zat nog voor de lancering van Telenet al ettelijke uren te bakkeleien met stadsgenoot en Vlaams minister-president Luc Van den Brande (CVP) over het initiatief. "Bij de aan...

"T elenet is het enige bedrijf waarvoor ik bij Belgacom wou weggaan," zweert Luc Temmerman (48), sinds vorige week de nieuwe chief commercial officer bij het Mechelse kabelcommunicatiebedrijf. Begrijpelijk, want de voormalige verkoopdirecteur bij de Business Division van Belgacom woont ook in Mechelen en zat nog voor de lancering van Telenet al ettelijke uren te bakkeleien met stadsgenoot en Vlaams minister-president Luc Van den Brande (CVP) over het initiatief. "Bij de aankomst van de Ronde van Vlaanderen in Meerbeke," herinnert zich Luc Temmerman. Zulke dingen scheppen een band. "Vanaf dan had ik een zekere affiniteit met het concept," onthult hij. Natuurlijk kent Luc Temmerman Telenet door en door. "Ik weet uit ervaring dat er voor Telenet een grote markt is. Een vrij groot aantal mensen staat open om naar een andere operator over te stappen." De timing van zijn eigen overstap is perfect. Wie na nieuwjaar van operator verandert, kan zijn oude nummer bewaren. Dat maakt de concurrentie plots reëel."Ik heb altijd het geluk gehad voor bedrijven te werken die veel in mij wilden investeren," zegt Luc Temmerman, die verschillende managementcursussen op Insead doorliep, laatst nog een programma executive leadership met Manfred Kets de Vries. Tussen 1973 en 1987 bracht hij het tot marketing manager van Hewlett-Packard. Volgden twee jaar als verantwoordelijke marketing distributie bij Rank Xerox - een periode waarin partner Xerox een ongewoon groot kwartaalverlies leed en herstructureerde. Tussen 1991 en 1993 was Luc Temmerman Europees marketing- en verkoopdirecteur bij Motorola, dat in die tijd in Zaventem zijn Europees hoofdkwartier opende. Vandaar ging het naar het Belgacom van Bessel Kok. Hij werkte er het concept van de teleboetieks voor particulieren verder uit en startte er de telebusiness verkooppunten. Het Turbo-plan van John Goossens maakte hem verkoopdirecteur in de Business Division. Hij was er verantwoordelijk voor zo'n 450 commerciële medewerkers. Verkoop wordt voortdurend belangrijker, weet Luc Temmerman. "Wie zich geen specialist in telecom kan veroorloven, ziet vandaag door het bos de bomen niet meer en richt zich op een vertrouwenspersoon. Veelal valt men dan terug op de verkoopkanalen." Het pleit voor zijn daadkracht dat hij ondertussen nog tien jaar lang als vrijwilliger voor de Stichting Marketing werkte. Tussen 1984 en 1987 was hij er voorzitter. Bij Telenet bezet Luc Temmerman - vier kinderen, de oudste 22, de jongste 10 - de totaal nieuwe functie van verantwoordelijke voor verkoop en marketing voor alle segmenten. De commerciële verantwoordelijken Philippe Schillebeeckx (professioneel en Internet) en Francy Godts (residentieel en bedrijven tot 9 werknemers) rapporteren aan hem.