Welke titels kiest u uit de stapels thrillers op de Antwerpse Boekenbeurs? We houden enkele werken tegen het licht. Het eerste wordt onvermijdelijk een bestseller - marketing is ook in de uitgeverswereld niet meer weg te denken - en dat gunnen we de Italiaanse classica Rita Monaldi en de musicoloog Francesco Sorti nog van harte ook. Na hun debuut Imprimatur overtuigen ze nu helemaal met Secretum (Cargo, 768 blz., 25 euro), een historische thriller in het Rome van 1700 - e...

Welke titels kiest u uit de stapels thrillers op de Antwerpse Boekenbeurs? We houden enkele werken tegen het licht. Het eerste wordt onvermijdelijk een bestseller - marketing is ook in de uitgeverswereld niet meer weg te denken - en dat gunnen we de Italiaanse classica Rita Monaldi en de musicoloog Francesco Sorti nog van harte ook. Na hun debuut Imprimatur overtuigen ze nu helemaal met Secretum (Cargo, 768 blz., 25 euro), een historische thriller in het Rome van 1700 - enthousiast verteld, plastisch en zinnelijk sterk beschreven, met beklijvende personages en zelfs met onthullingen gebaseerd op stevig onderzoek. Een spion van Lodewijk XIV wil er onder meer de verkiezing van een nieuwe paus naar zijn hand zetten. Jef Geeraerts (1930) pakt uit met Geld (Prometheus, 223 blz., 17,95 euro). Een puissant rijke Antwerpse beleggingsadviseur geraakt smoor op een adembenemende babe (helaas met borderline-syndroom, wat tot onvoorspelbaarheid en agressie kan leiden). Ondertussen maakt zijn schijnbaar klunzige boekhouder hem 2 miljoen dollar lichter. Die veelbelovende aanzet levert enkele verrukkelijke taferelen op, maar al gauw verstikt Geeraerts zijn plot en zijn personages met zijn stokpaardjes. Hij borstelt een zwart-witwereld, waarin de personages zich niet kunnen bevrijden uit hun karikaturale dwangbuis. Van Geeraerts verscheen ook De tweede cyclus (Meulenhoff/Manteau, 1101 blz., 49,95 euro), een luxe-editie met vooral romans waarin zijn koloniale verleden een hoofdrol speelt. Vorig jaar al verscheen een luxe-editie van de Gangreen-cyclus, het succès de scandale in de jaren zestig en zeventig. Dat andere Vlaamse bestsellerfenomeen, Pieter Aspe (1953), heeft Onvoltooid verleden (Manteau, 284 blz., 18,95 euro) paraat. Het speurdersduo Van In-Versavel krijgt het moeilijk wanneer zowel neonazi's als moslimfundamentalisten Brugge onveilig maken. Aspe weet ondertussen wel hoe een plot op te bouwen, maar moet nog altijd uitkijken voor stereotiepen. Vastgoedmakelaar Peter-Paul Dirickx (1959) houdt het in de eigen sector met De vastgoedmoorden (Adam & Eva, 223 blz., 15 euro). De melding op de flap dat de thriller een blik gunt achter de schermen van het makelaarswereldje, mag u helaas met een korrel zout nemen. Goed voor een lome avond, wanneer u de clichés door de vingers kunt zien. In augustus 2003 werd Paul Koeck (1940) getroffen door een hersenbloeding, waarvan hij nog steeds herstellende is. Hij kon wel Le petit Belge (Cargo, 286 blz., 18,50 euro) afwerken, waarin hij een voormalige speurder volgt, die in een politieke slangenkuil belandt. Dit is niet bepaald Koecks sterkste werk, maar het heeft wel meer vlees rond het been dan menige bestseller in de Vlaamse thrillerpoel.Luc De Decker Luc De Decker