Op de vraag of er niet stilaan te veel Vlaamse thrillerauteurs een uitgever vinden, repliceerde Patrick De Bruyn in De Morgen: "Ik vergelijk de huidige conjunctuur in het thrillergenre met de Tien om te zien-rage in de beginjaren van VTM. Iedereen wilde plots weer Nederlands horen zingen." Voor De Bruyn (1955) begon het zes jaar geleden. File werd vrij positief onthaald, maar wie de auteur kende, dacht allicht dat het om een eenmalig zij...

Op de vraag of er niet stilaan te veel Vlaamse thrillerauteurs een uitgever vinden, repliceerde Patrick De Bruyn in De Morgen: "Ik vergelijk de huidige conjunctuur in het thrillergenre met de Tien om te zien-rage in de beginjaren van VTM. Iedereen wilde plots weer Nederlands horen zingen." Voor De Bruyn (1955) begon het zes jaar geleden. File werd vrij positief onthaald, maar wie de auteur kende, dacht allicht dat het om een eenmalig zijsprongetje van een hardwerkende headhunter ging. Nu is zijn vierde thriller al uit, Verminkt (Manteau, 423 blz., 18,95 euro), een volwassen, met diverse thema's dooraderde roman, die focust op herkenbare angsten van herkenbare personages. De Bruyn slaagt er zelfs in dat het boek bijblijft (door de gruwelijke verminking van de tienerdochter van een werkloze ex-Sabénien en een ambitieuze biochemica). Naast een gewelddadige homejacking, worden ook andere hete hangijzers kundig in het verhaal verwerkt, zoals gesjoemel met vlees, het onder druk zetten van inspecties en de werking van de media (niet zo fraai: wie hulp zoekt bij de media, wordt met haar en huid verslonden). Bij De Bruyn wordt het geteisterde gezin een prisma voor diverse schandalen, maar ook voor angsten waarmee zowat elke Vlaming worstelt. Voor de thrillerfans zoomen we kort in op nog enkele werken, te beginnen bij de Vlaamse debutant Marc Cave (1951), het pseudoniem van een econoom, waarvan voorlopig alleen bekendgemaakt wordt dat hij "een ruime internationale ervaring in de sector van de financiële dienstverlening" heeft en in 1999 het slachtoffer werd van een ernstig fietsongeval, waarop een lange revalidatie volgde. Draaikolk (Manteau, 359 blz., 18,95 euro) is niet onaardig, al hebben stijl en karakterisering nog rijping nodig. Toch al best spannend, opgebouwd rond frauduleuze valutatransacties. Méér dan zomaar beloftevol. Bij de Amerikaan Steven Bochco (scenarist en producer van tv-series zoals Hill Street Blues) zit er vaart in het verhaal. In Hollywood (Vassallucci, 222 blz., 16,95 euro) hebben de getuige van een moord en een hardboiled rechercheur zo hun eigen plannen. Bochco speelt gezwind met de genreclichés. Behoorlijk, maar wie van een doorkneed raadsel houdt, raden we veeleer Kille achtervolging (Van Buuren, 375 blz., 19,50 euro) aan. Als een ervaren vakman vlecht T. Jefferson Parker een intrige rond de moord op een 84-jarige tycoon. Wie het donkerder wil, vindt zijn gading in De incarnatie (Luitingh-Sijthoff, 309 blz., 18,95 euro) van Joseph Geary. Een man zoekt een verloren gewaand schilderij, een obsessie die hem van de ene beproeving naar de andere leidt. Een revelatie in het genre. Luc De Decker