Thibault de Barsy (42): ‘In 2015 bedrieg ik mijn bankier’

Goed voornemen voor het nieuwe jaar: in 2015 bedrieg ik mijn bankier.” Het is een van de slogans waarmee Keytrade Bank Luxemburg sinds kort het vuur heeft geopend op de klassieke, private banken in het groothertogdom. De marketingcampagne is ontsproten aan het brein van Thibault de Barsy, de man die eerder al vier jaar aan de knoppen zat voor de marketing van Keytrade Bank in België. Het leverde hem in 2010 een nominatie op voor Marketeer of the Year, een titel waar hij nipt naast greep.

In juli 2011 vertrok hij bij de bank, “omdat ik het gevoel had dat mijn werk erop zat”, zegt hij. Hij werkte een jaar voor American Express en ging daarna als zelfstandig consultant voor de verzekeringssector aan de slag. Tot hij opnieuw telefoon kreeg van zijn oude werkgever, die vroeg of hij geen zin had de Luxemburgse tak een nieuw elan te geven.

Keytrade Bank Luxemburg was tot nu toe vooral een onlinebroker. Het is de bedoeling dat de Barsy het Luxemburgse filiaal op de kaart zet als een complete bank met een pakket aan dienstverlening, een operatie die in België al plaatsvond. “We zijn hier sinds 1999 aanwezig en hebben sinds 2010 een banklicentie”, zegt de Barsy. “Maar we beginnen ons nu pas echt te profileren als een bank.”

Waar hebt u zich het afgelopen jaar vooral mee beziggehouden?

THIBAULT DE BARSY. “Ik heb mij vooral beziggehouden met interne zaken. De eerste externe tekenen van mijn aanwezigheid in Luxemburg zijn pas sinds twee weken zichtbaar. We hebben een grootschalige marketingcampagne uitgerold om ons merk te positioneren. We stonden hier nog wat achter en schakelen nu een versnelling hoger om bekendheid te verwerven.”

Wat is de strategie in Luxemburg?

DE BARSY. “Door de verplichte fiscale transparantie is het landschap in beweging en zien we onze kans schoon een plek te veroveren. In België hebben we ons altijd afgezet tegenover de grootbanken. In Luxemburg zetten we ons in de markt als alternatief voor de klassieke private banken. Beleggers willen op elk moment zicht hebben op hun portefeuille. Ze willen snel beslissingen kunnen nemen. Zolang het bankgeheim in Luxemburg nog gold, pikten de klanten de hoge kosten. Nu kijken ze uit naar spelers die minder kosten aanrekenen. We werken met een kleine equipe van tien mensen. Het platform en de technologie zijn ontwikkeld in Brussel. Dat alles zorgt ervoor dat we de kosten laag kunnen houden.”

Telt u veel Belgen onder uw cliënteel?

DE BARSY. “Het is een gezonde mix van Belgen en Luxemburgers, vooral residenten en grensbewoners. Belgen hebben er minder voordeel bij dan vroeger om klant te worden bij een Luxemburgse bank. Ze betalen geen beurstaksen op hun aan- en verkopen van aandelen, in tegenstelling tot de klanten van Belgische brokers. Dat is waar. Iedereen weet dat. Voorlopig tellen we slechts 6000 klanten. Dat stelt nog niet zoveel voor op het totale klantenbestand van de groep van 200.000. Maar de klanten in Luxemburg zijn actiever dan in België. Ze waren goed voor een vijfde van de groepswinst. Er is hier enorm veel potentieel.”

I.D.W.

“We beginnen ons nu pas echt te profileren als een bank”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content