Negen van de tien voorstellingen die door een vakjury als "belangwekkend" werden geselecteerd uit het Vlaamse en Nederlandse theateraanbod van het voorbije seizoen, zijn straks in Brussel te zien in het Lunatheater, de Kaaitheaterstudio's en de Beursschouwburg. Voor "De woudduivel" van het Onafhankelijk Toneel worden speciale bussen ingelegd naar Rotterdam. Een verplaatsing die de moeite waard is: regisseur Mirjam Koen maakte van deze minder gekende tekst van Anton Tsjechov een zonnige, levenslustige voorstelling.
...

Negen van de tien voorstellingen die door een vakjury als "belangwekkend" werden geselecteerd uit het Vlaamse en Nederlandse theateraanbod van het voorbije seizoen, zijn straks in Brussel te zien in het Lunatheater, de Kaaitheaterstudio's en de Beursschouwburg. Voor "De woudduivel" van het Onafhankelijk Toneel worden speciale bussen ingelegd naar Rotterdam. Een verplaatsing die de moeite waard is: regisseur Mirjam Koen maakte van deze minder gekende tekst van Anton Tsjechov een zonnige, levenslustige voorstelling. In Brussel zelf biedt het festival echter ook veel fraais. Nogal wat producties staan op naam van gevestigde regisseurs die aan een keerpunt in hun carrière toe zijn. Guy Cassiers bijvoorbeeld, die, vooraleer de leiding van het Rotterdamse RO Theater op zich te nemen, "Rotjoch" realiseerde, een hallucinant portret van een verlopen jongen die nergens goed voor is. Uniek aan deze voorstelling is de interactie tussen acteur Herman Gilis en het high-techdecor van Marc Warning. Gilis' tegenspelers zijn niet lijfelijk aanwezig; wat ze zeggen, wordt geprojecteerd op een filmscherm. Een ander mooi voorbeeld van artistieke symbiose is "weg" van acteur en auteur Josse De Pauw en de muzikanten Peter Vermeersch en Pierre Vervloesem. Woord en muziek zijn dermate versmolten dat "weg" soms meer op een concert lijkt dan op een theaterproductie. Voor De Pauw betekent het een schitterende rentree na enkele moeizame theaterjaren. Ivo van Hove wordt binnenkort artistiek leider van Toneelgroep Amsterdam. Zijn "Romeo en Julia" is de enige Shakespeare-productie op het affiche. Auteur Peter Verhelst heeft een eigen kijk op het klassieke verhaal: zijn versie gaat niet over de Grote Romantische Liefde, maar over de destructieve krachten in mens en maatschappij. Lucas Vandervost, een generatiegenoot van Ivo van Hove, bewerkte de roman "Pereira verklaart" van de Italiaan Antonio Tabucchi tot een indrukwekkend statement over engagement. De selectie van de danstheatervoorstelling "Iets op Bach" was voor sommigen een verrassing. Het werk van choreograaf-regisseur Alain Platel hoort echter net zo goed op een dans- als op een theaterfestival thuis. In "Iets op Bach" toont hij zich van zijn sterkste zijde: nu eens rauw, dan weer kwetsbaar, een portret van een handvol mensen in de rand van de samenleving. Het enige gezelschap dat met twee producties werd geselecteerd, is Theatergroep Hollandia uit het Nederlandse Zaandam, met "Ongebluste kalk" en "De bitterzoet". Dat laatste, een magisch-realistisch gruwelsprookje naar de Brit Dennis Potter, is misschien de meest meeslepende voorstelling op het programma. Met zoveel ervaring op het affiche, lijkt de jonge garde die de voorbije edities in opgang was, even een halt toegeroepen. Met het apocalyptische praatstuk "Blaat" vormt het Amsterdamse Toneelgezelschap Dood Paard de uitzondering op de regel. Want al is het voor Cie. de Koe de eerste selectie, nieuwkomers zijn zij en tg. STAN allerminst: de twee Antwerpse gezelschappen staan samen in voor "My dinner with André", een hartelijk tafelgesprek over leven en theater door Peter Van den Eede en Damiaan De Schrijver. Het Nederlands-Vlaams Theaterfestival, van 26 augustus tot en met 4 september in Brussel. Info en reservaties: tel. 02/201.59.59 (Kaaitheater).P. Anthonissen