Na de voorstelling "Bloetwollefduivel" in 1994 trok acteur, regisseur en tekstschrijver Jan Decorte (°1950) zich uitgeput uit het theater terug. Een tijdlang zag het er naar uit dat hij definitief van het toneel verdwenen was. Maar met de hoofdrol in Jan Fabres "The fin comes a little bit earlier this siècle (BUT BUSINESS AS USUAL)" maakte hij eind vorig jaar een opgemerkte rentree. "Bêt Noir", zijn eerste regie sinds jaren, beves...

Na de voorstelling "Bloetwollefduivel" in 1994 trok acteur, regisseur en tekstschrijver Jan Decorte (°1950) zich uitgeput uit het theater terug. Een tijdlang zag het er naar uit dat hij definitief van het toneel verdwenen was. Maar met de hoofdrol in Jan Fabres "The fin comes a little bit earlier this siècle (BUT BUSINESS AS USUAL)" maakte hij eind vorig jaar een opgemerkte rentree. "Bêt Noir", zijn eerste regie sinds jaren, bevestigt dat hij er weer zin in heeft. Op vraag van Waas Gramser en Kris Van Trier van het Antwerpse theatercollectief De Onderneming schreef Decorte zijn eigen versie van het Oedipus-verhaal. Op het toneel krijgt dit trio het gezelschap van Decortes echtgenote Sigrid Vinks en de Finse danseres Riina Saastamoinen. "Bêt Noir" is een voorstelling met een hoog performancegehalte. De vijf acteurs spreken in ruime mate uit eigen naam. Van identificatie met een personage of enige vorm van theatrale illusie is geen sprake. Het decor bestaat uit weinig meer dan vijf houten stoeltjes die door scenograaf Johan Daenen in mekaar werden getimmerd. Stuk en spel zijn tot hun essentie herleid. Oedipus' tragedie wordt het eenvoudige verhaal van een man die niet meer weet van welk hout pijlen te maken. Zijn imago van "bekende tyran" houdt hij met volle overgave op, maar in werkelijkheid is hij de mindere van zijn omgeving en staat hij hulpeloos tegenover de loop van de geschiedenis. Decortes interpretatie leunt verrassend dicht bij Sophocles' mensbeeld aan: de mens verkeert in de waan vrij te kunnen handelen, maar moet uiteindelijk toch plooien voor een hogere macht. In de voorstelling wordt deze natuurkracht verbeeld door de dansende Saastamoinen.De taal die Decorte gebruikt, noemt hij "kindlijk". De personages spreken als stripfiguren, hun dialogen beantwoorden aan een bijna binaire logica. Door deze enorme reductie dringt Decorte tot de kern van de emoties door. Zijn Oedipus is universeel en net daardoor uiterst herkenbaar, een oermens als slachtoffer van een uiterst persoonlijk drama. ( P.A.) Jan Decorte en De Onderneming spelen "Bêt Noir" tot en met 2 oktober in L'Impérial, Ilôt Bosch, Bergensesteenweg 130, 1070 Brussel. Reserveren op tel. 02/201.59.59 (Kaaitheater). Op tournee van 19 tot 23 oktober op Klapstuk, Leuven; van 26 tot 28 november in Limelight, Kortrijk; van 10 tot 12 december in CC Hasselt.