The Sound of Money

Klassieke muziek? Staat die sector niet stijf van de subsidies en de schulden? Niet noodzakelijk, bewijst Maestro Music Productions. “Willen of niet, onze branche moet scheep gaan met de bedrijfswereld.”

Langie begon als general manager van componist-dirigent Dirk Brossé. Inmiddels doet MMP het impresariaat van zeven kunstenaars uit diverse branches, onder wie bariton Hans Peter Janssens _ de eerste Belg die een hoofdrol kreeg in het Londense West End _ én Trends-cartoonist Karl Meersman.

Uw bedrijf in akkoorden

Maestro bestaat uit vijf verschillende units. Zo is er naast het managementbureau ook een platenlabel, dat de jongste jaren telkens goed is voor 30.000 verkochte cd’s. Het label brengt onder meer het werk uit van Dirk Brossé, die straks de Londen Philharmonic in The Royal Festival Hall mag dirigeren _ een project dat past in het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. Ook de cd-reeks van Radio Klara wordt door MMP uitgebracht.

Daarnaast is er de aparte marketing- en productieafdeling. Die bedenkt, afhankelijk van de wensen van de opdrachtgevers en doorgaans onder de artistieke leiding van Brossé, unieke concepten om een festivalthema of mission statement te laten weerklinken. “Stel dat we een opdracht krijgen van Umicore,” legt Langie uit, “dan creëren wij een concert waarin het bedrijf muzikaal wordt uitgebeeld. Bij een metaalbedrijf hoort harde percussie. Het bedrijf heeft vestigingen in Afrika en China, dus halen we er etnische slaginstrumenten bij. Daarnaast kunnen we de initialen van het bedrijf omzetten in akkoorden. Kortom, er zijn mogelijkheden zat om tot een symbiose te komen tussen opdrachtgever en artiest.”

Voorts bestaat Maestro uit een muziekuitgeverij én de Stichting Dirk Brossé, een vzw die intussen meer dan 25 bedrijven verenigt. Daarbij horen Fortis, Sara Lee DE en Siemens, die de werking van de vzw logistiek, relationeel en uiteraard financieel ondersteunen. Bedrijven die lid worden, betalen jaarlijks 6197 tot 37.184 euro (250.000 tot 1,5 miljoen frank) gedurende drie jaar. Met dat geld slaagt Maestro erin zijn loonkosten te financieren. Ondanks de internationale uitstraling stelt het bedrijf trouwens amper vijf mensen tewerk. Wat van het budget overblijft, wordt in jong talent geïnvesteerd. Naast het lidmaatschap kunnen bedrijven bovendien opteren voor een compositie-opdracht naar aanleiding van een speciale gebeurtenis. Zo gaf de Gentse Havengemeenschap vorig jaar de opdracht om het Karel V-oratorium te componeren. Kostprijs: bijna 100.000 euro of 4 miljoen frank.

MMP zag de omzet sinds de oprichting van de Stichting Dirk Brossé stijgen van 421.419 euro of 17 miljoen frank in 1998 tot 694.102 euro (28 miljoen frank) in 2000. Volgend jaar hoopt het de kaap van de 743.681 euro (30 miljoen frank) te ronden. Nu al wordt aan de kalender voor 2003 gewerkt.

Bureau in Londen

Bovendien hoopt Langie vanaf januari 2002 uit te pakken met een website die de eerste virtuele publisher moet worden. Daarvoor nam MMP het Brusselse Publitec onder de arm. Onlangs werd ook nog eens een eigen bureau in Londen geopend.

De succesformule van MMP klinkt even drastisch als eenvoudig. “Wij draaien de hele muziekwereld gewoon om,” zegt de general manager. “We vertrekken vanuit de marketing, gaan vervolgens op zoek naar klanten, en brengen die in contact met de componist. Voor we één frank hebben uitgegeven, weten we al hoe het project eruit zal zien en vooral wat het gaat kosten.”

Dankzij zijn autonome structuur slaagt Maestro er zelfs in het te rooien zonder subsidies, een zeldzame uitzondering in de wereld van de klassieke muziek. “Sterker nog: we vragen we zelfs geen meer aan. Als productiehuis vallen we toch buiten de subsidieerbare categorie,” beklemtoont Langie. “Bovendien stelt de commissie in Brussel eerst een waslijst voorwaarden op waaraan je moet voldoen. Zo werkte men indertijd ook onder Stalin. In de bedrijfswereld is zo’n inmenging ondenkbaar. En dat levert ook kwalitatief positieve resultaten op. Of ze nu wil of niet, de klassieke muziek moet gewoon deze richting uit.”

Dave Mestdach

“Onze succesformule? We draaien de hele muziekwereld gewoon om.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content