Marktleider D'Ieteren gelooft niet in intelligente snelheidsaanpassing (ISA). Toch stapt de autodistributeur en 57% aandeelhouder van Avis (Europa, Afrika, Azië) in een project waarin precies zo'n systeem zal worden getest. De partners zijn Acunia, dat het technische platform levert, en het Verkeerscentrum Vlaanderen, een afdeling van de Vlaamse administratie.
...

Marktleider D'Ieteren gelooft niet in intelligente snelheidsaanpassing (ISA). Toch stapt de autodistributeur en 57% aandeelhouder van Avis (Europa, Afrika, Azië) in een project waarin precies zo'n systeem zal worden getest. De partners zijn Acunia, dat het technische platform levert, en het Verkeerscentrum Vlaanderen, een afdeling van de Vlaamse administratie. "Een zaak van kostendeling," noemt corporate public relations Philippe Casse van D'Ieteren de samenwerking. D'Ieteren hoopt zijn voordeel te doen door in het project eigen diensten uit te testen: dynamische navigatie, signaleren van attractiepolen (zoals parkings, tankstations en restaurants), pechverhelping en bijstand, e-mail en gepersonaliseerd nieuws en weerberichten. Totnogtoe hield het dit beperkt tot de website www.letsmove.be. Verkeerscentrum Vlaanderen van zijn kant wil naast gepersonaliseerde verkeersinformatie ook snelheidsadvies 'op maat' leveren aan de chauffeurs, met als doel de rijsnelheid te harmoniseren - en zo de doorstroming te verbeteren en de kans op ongevallen te drukken. "Wanneer er genoeg wagens met het systeem zijn uitgerust - ergens rond 2010 - zal intelligente snelheidsaanpassing effect hebben," voorspelt secretaris-generaal Fernand Desmyter van het departement Leefmilieu en Infrastructuur. Het project, met honderd voertuigen, kost vermoedelijk zo'n 1,25 miljoen euro (een precies bedrag wordt niet bekendgemaakt), waarvan de Vlaamse administratie "700.000 euro" betaalt, D'Ieteren "40 procent" en Acunia een bescheiden inbreng in natura doet in de vorm van een testlicentie op zijn systeem. Voor Acunia is het trouwens een uitstekende zaak, omdat die sommen via consultancyvergoedingen en de verkoop van boordcomputers voor een groot deel bij de Leuvenaren terechtkomen en daar de liquiditeitvoorraad aanvullen. Het project test ook het businessplan van Acunia, een met i-Mode vergelijkbaar concept, waar concurrerende dienstenaanbieders via een 'aggregator' (die werkt met open standaarden) naar de klant gaan. GPS is cruciaal hier. Voor op plaatsbepaling gebaseerde diensten en voor de navigatiesoftware sloot Acunia een partnership met het Franse Opteway. D'Ieteren, importeur van Audi en Volkswagen, is een uitstekende partij om zo'n telematicaplatform daadwerkelijk in de markt te zetten (Acunia werkte eerder al samen met BMW en Opel). D'Ieteren distribueert één vijfde van de nieuwe wagens in België, waarmee een kwart van de ongeveer 100 miljard autokilometers in België worden afgelegd. Twee derde van die 100 miljard kilometer zijn professioneel. "Als die professionele chauffeurs met onze diensten nog maar één minuut per uur zouden besparen, spreken we over een tijdwinst van hele dagen op een jaar," zegt Philippe Casse. Over de prijs van een en ander wil men nog niets kwijt - "dat proberen we precies te bepalen", knipoogt men. Wel zijn er referenties. Een hedendaags navigatiesysteem ligt in de orde van 1750 euro. Het Amerikaanse pechverhelpings- en bijstandssysteem Onstar, filiaal van General Motors, vraagt tussen 17 en 70 dollar per maand. De internetdienst I-mode in Nederland en Duitsland, die net zoals het Vlaamse project op basis van GPRS werkt, kost 5 euro per maand (200 kilobyte inbegrepen), 1 cent per kilobyte trafiek en 0 tot 2 euro per maand per dienst. In april richtten Ford, Renault en PSA in Brussel voor de ontwikkeling van telematicadiensten een gezamenlijke joint venture op, Signant. Die wordt echter pas in 2004 operationeel. Waarschijnlijk een hint voor het tijdstip waarop telematicadiensten in Europa aan hun doorbraak kunnen beginnen. B.L. [{ssquf}]