Ingebouwd
...

IngebouwdBatterijenmaker Duracell komt op de markt met de eerste batterijen die aangeven hoelang ze nog meegaan. Ze worden verkocht onder de naam Duracell PowerCheck en zijn voorzien van een ingebouwde tester. Wanneer men met twee vingers op de aangegeven plaatsen drukt, verschijnt een geel lijntje dat duidelijk maakt hoeveel energie de batterij nog kan leveren. Uit marktonderzoek is gebleken dat 81 % van de ondervraagde consumenten dit een goede oplossing vindt voor een vaak voorkomend probleem. Eenzelfde percentage liet ook weten dergelijke producten te zullen aankopen.Rob van Brug, commercieel directeur voor de Benelux bij Duracell : "De meeste mensen hebben wel ergens één of meer batterijen liggen, waarvan ze niet precies weten of ze vol dan wel leeg zijn. Nu kunnen we een veel rationeler gebruik garanderen : er hoeven geen halflege batterijen meer weggegooid te worden." Een paar jaar geleden kwam Duracell al met een "metertje" om het energieniveau van batterijen te testen. Toen ging het om een tester die verwerkt was in het plastiek van de verpakking. De consument was er snel mee vertrouwd : 50 % van de ondervraagden bij straatinterviews bleken heel goed te weten dat Duracell zo'n tester had. Veel mensen bewaarden die ook.Sindsdien heeft de fabrikant zijn verpakking echter zodanig gewijzigd dat er geen plastiek meer in verwerkt wordt ; de tester moest dus op een andere manier aangebracht worden. De oplossing was toen de tester aan de achterzijde van de verpakking te plakken. En omdat die dan niet goed zichtbaar was in het winkelrek, zette men op de voorkant een groene pijl die ernaar moest verwijzen. Nu heeft men de tester in de batterij zelf verwerkt ; de bekende oranje-zwarte kleurstelling van Duracell werd uitgebreid met een lijntje groen en geel.Dit alles wordt met de nodige tamtam duidelijk gemaakt aan de consument. Op Europees niveau is 20 miljoen dollar uitgetrokken voor televisie-ondersteuning. In ons land zal er ook veel gedaan worden op de verkooppunten. Voor de PowerCheck heeft men een nieuwe display gemaakt ; om de mensen met het product in contact te brengen, deelt men kortingbonnen uit die direct bij de kassa gebruikt kunnen worden. Bovendien zal Duracell sampling-acties ondernemen (één batterij per klant). Verder staat de PowerCheck afgebeeld op de winkelwagentjes en wordt op de winkelvloer reclame geplakt die de consument naar Duracell moet leiden.Bij de aanschaf van batterijen gaat het grotendeels om impuls-aankopen. "De mensen zien de batterijen in de winkel liggen en denken dan dat ze die wel eens nodig kunnen hebben," aldus Rob Van Brug. Duracell wil er wel een meer gecontroleerde aankoop van maken, maar toch blijft de impuls erg belangrijk. Dat blijkt ook uit het belang van het food-kanaal in de verkoop : 44 % van de batterijen die daar verkocht worden, zijn van het merk Duracell. Ter vergelijking : in de elektrozaken bedraagt het aandeel 53 %.De Belg is overigens geen grote verbruiker van batterijen : per hoofd van de bevolking worden er zes stuks per jaar gekocht. Daarvan heeft Duracell de helft in handen. In Groot-Brittannië ligt het batterijenverbruik op tien stuks per jaar ; de Zwitsers kopen er acht tot negen per hoofd van de bevolking. "In België is er nog veel ruimte om te groeien," zegt Van Brug dan ook. Internationaal groeit de totale markt trouwens met 3 % per jaar.A.V.P.