Het is niet evident om tien mannen van verschillende leeftijd en achtergrond rond de tafel te brengen om te praten over verzorgingsproducten voor mannen.
...

Het is niet evident om tien mannen van verschillende leeftijd en achtergrond rond de tafel te brengen om te praten over verzorgingsproducten voor mannen.Heel wat uitnodigingen werden afgewezen, afspraken afgezegd. Hier en daar een toezegging, "om u een plezier te doen en voor het geval u niemand anders vindt". Toch bleken enkelen bereid om er meer over te vernemen en de producten uit te proberen. Niet meer dan dat.Opmerkelijk is dat de mannen die de producten testten, ze ook verder zullen blijven gebruiken - zonder dat we evenwel kunnen spreken van enorm enthousiasme... En degenen die er aanvankelijk duidelijk afwijzend tegenover stonden, zijn nu geëvolueerd naar gewoon kritisch.De oefening verliep in twee etappes. Tijdens een eerste rondetafelgesprek presenteerden Francine Oerter en Diana Vanbrabant van Aramis/Lab Series hun specifieke producten voor mannen. De deelnemers werd vervolgens gevraagd een vragenlijst te beantwoorden. Op basis van de antwoorden kreeg ieder van hen een specifiek pakket producten mee om gedurende zes weken uit te testen.Daarna kwamen de deelnemers opnieuw bijeen voor een tweede rondetafelgesprek, waar nog wel heel wat kritiek te horen was maar uiteindelijk toch een positieve conclusie bereikt werd.De verzorgingsproducten voor mannen kennen lang niet zoveel succes als die voor vrouwen. De mannelijke consument heeft nog een hele weg af te leggen, maar de producenten zijn ook niet vrij van kritiek. Mannen weten vaak niet wat er beschikbaar is, maar de producenten lichten hun klanten ook onvoldoende in terwijl het aantal producten toch zienderogen toeneemt.Na de testsdoor de tien deelnemers kwam een aantal zaken aan het licht waar heel wat mannen niets van afweten. Zo bijvoorbeeld dat een voorbijgaande irritatie lang geen allergie is, en dat ze vermeden kan worden met een juiste dosering; dat een matterend product niet alleen het probleem aanpakt bij het aanbrengen, maar ook een remedie vormt door op termijn de afscheiding van talg te regelen; dat shampoo en haargel ook door een kaalkop gebruikt kunnen worden, omdat ze de hoofdhuid verzorgen; dat een deodorant ook een teveel aan transpiratie kan wegwerken.Het probleem is dat de werking en de gevolgen niet altijd goed uitgelegd worden door de fabrikanten. Een voorbeeld: het spreekt vanzelf dat een product dat de glans wegwerkt die veroorzaakt wordt door een teveel aan talg, geen effect zal hebben als die glans veroorzaakt wordt door een te gespannen huid op het voorhoofd. Een van de deelnemers merkte op dat iedereen wel weet hoe hij een condoom moet gebruiken, maar dat een bepaald merk toch een papiertje met uitleg (inclusief tekeningetje) bijvoegt...De proefpersonen gaven ook de suggestie dat de gebruiksaanwijzing niet alleen vermeld zou moeten worden op de bijsluiter (die vaak geen woord Nederlands bevat), maar ook op de verpakking zelf (potje, tube, flacon, enz.). Sommigen meenden zelfs dat deze informatie gemoderniseerd kan worden door ze bijvoorbeeld op een CD-ROM te plaatsen.Een deelnemer drong ook aan op preventieve informatie bij het product: wellicht met enige overdrijving opperde hij dat een peeling van het gelaat kan aanvoelen als schuurpapier bij een te gevoelige huid. Advies in de winkel kan dat soort probleempjes voorkomen, maar het is natuurlijk nog beter wanneer bij het product zelf een woordje uitleg wordt gevoegd. De vraag is: gaan de mannen die uitleg wel lezen? De mensen rond de tafel beweerden alvast dat ze niet erg representatief waren voor alle potentiële gebruikers.Bovendien wensen de geraadpleegde mannen ook een gebruiksvriendelijke verpakking (een spray voor de snelheid bijvoorbeeld, een doseerpompje voor de juiste hoeveelheid of om een wat compacter product vlot te kunnen aanbrengen), die ook makkelijk weg te bergen is: ze geven de voorkeur aan een tube die op de dop rechtop kan staan boven een tube die horizontaal bewaard dient te worden.Verleidingalom evenwel, na het uittesten van de producten. Het ging weliswaar om producten die persoonsgericht en gratis aangeboden werden (professionele begeleiding en kosteloosheid nemen allicht heel wat obstakels weg), maar toch beweerden alle proefpersonen dat ze de verzorgingsproducten zouden blijven gebruiken en dat ze ook bereid waren om ervoor te betalen.In de beschikbare gamma van Lab Series ging de meest positieve commentaar naar de shampoo (een van de deelnemers zag zelfs zijn schilfertjes verdwijnen, wat hem niet gelukt was met producten die door dermatologen aangeraden waren), de U-Turn, de Active Scrub, de Tri-Gel, de Lift Off Plus en de Sharp Shooter.Sommigen vinden dat het ideale verzorgingsproduct voor mannen een soort "tien-in-één" zou zijn, maar deze formule is uiteraard nutteloos voor heel wat mannen die het kunnen stellen zonder één of meer van de ingrediënten. Diana Vanbrabant merkt hierbij echter op dat bijvoorbeeld een Lift Off niet alleen de huid glad maakt, maar ook hydrateert en beschermt tegen de zon. En dat kan uiteraard voor niemand kwaad.TEKST: SERGE VANMAERCKE / FOTO'S: ERIC BOYER VOOR REPORTERS