Dat het prestigieuze Britse automerk Jaguar knappe berlines en coupés aflevert, hoeven we u niet te vertellen. Vorig jaar nog bracht Jaguar de SK8 op de markt, een wagen die goed werd onthaald... behalve door echte sportfreaks. Duitse Jaguar-eigenaars en andere snelle jongens klaagden het gebrek aan supervermogen van de XK8 aan. Aangezien Duitsland na Groot-Brittannië de belangrijkste Europese Jaguar-markt is (30% van de Jaguar-productie wo...

Dat het prestigieuze Britse automerk Jaguar knappe berlines en coupés aflevert, hoeven we u niet te vertellen. Vorig jaar nog bracht Jaguar de SK8 op de markt, een wagen die goed werd onthaald... behalve door echte sportfreaks. Duitse Jaguar-eigenaars en andere snelle jongens klaagden het gebrek aan supervermogen van de XK8 aan. Aangezien Duitsland na Groot-Brittannië de belangrijkste Europese Jaguar-markt is (30% van de Jaguar-productie wordt in Duitsland afgezet), hield men in het Jaguar-hoofdkwartier terdege rekening met de Duitse kritiek. Met 80 pk vermogen meer moet de XKR nu zelfs de meest kritische Duitse sportrijder tevreden stellen. In ieder geval beent de XKR met zijn krachtiger motor de Porsche 911 en de sportmodellen van BMW en Mercedes-Benz bij. Verschilpunt is wel dat de topsnelheid van de Jaguar begrensd is, zodat bepaalde 911-versies en andere rechtstreekse concurrenten sneller kunnen. In het voordeel van de XKR pleit dan weer dat de Britse wagen meer comfort biedt. De Jaguar XKR is in veel opzichten een unieke auto. Dankzij de compressor die voor het meervermogen zorgt, kan hij knappe prestaties neerzetten en beschikt hij in alle omstandigheden over een uniek acceleratievermogen. De XKR is uitgerust met een vijftrapsautomaat van Mercedes-Benz, een automatische versnellingsbak die ook manueel kan worden bediend. Dankzij het grote, brede motorkoppel van de compressormotor voelden wij tijdens onze proefrit met de XKR evenwel nooit de behoefte om een beroep te doen op de handgeschakelde functies van de automaat. Door de uitstekende ophanging en de degelijke stuurbekrachtiging laat de 1640 kg wegende XKR zich in alle omstandigheden zeer soepel besturen.Drie designelementen onderscheiden de "gewone" XK8 (zie Trends, 24 oktober 1996) van de sportwagen XKR. Ten eerste oogt het radiatorrooster agressiever dan op de XK8. Ten tweede zijn er op de motorkap twee geribde luchtuitlaten die de hete compressorlucht naar buiten zuigen, en last but not least is er op het kofferdeksel (er is meer dan voldoende kofferruimte voor het reisgoed van twee inzittenden) een kleine "eendenstaartspoiler". Niet als versiersel, maar om meer down force op te wekken, zodat de XKR bij hoge snelheden stabieler rijdt. Over het interieur van de XKR kunnen we kort zijn: het ademt exclusiviteit, ruimte en comfort uit - maar dat zijn we van Jaguar allang gewoon.PATRICK OP DE BEECK