Terrasoverkapping gaat digitaal

© Fotografie Wouter Rawoens

Vanuit een nieuwe, sterk geautomatiseerde fabriek in Kruisem levert Renson terrasoverkappingen aan ruim veertig landen.

Er is moeilijk naast te kijken: het nieuwe gebouw van Renson langs de E17 is maar liefst 380 meter breed. Renson is vooral bekend als specialist in ventilatie en zonnewering, maar het nieuwe complex op het industrieterrein in Kruisem is volledig gereserveerd voor de snel groeiende divisie Outdoor. “Op termijn kunnen we met deze fabriek onze productiecapaciteit verdrievoudigen”, vertelt Dieter Heyman, general manager Outdoor bij Renson. “Het verlangen om dichter bij de natuur te leven is niet nieuw, maar de coronacrisis heeft dat nog versterkt.”

Terrasoverkappingen zijn het belangrijkste product van Renson Outdoor. Via een netwerk van ambassadeurs en verdelers verkoopt het die in ruim veertig landen. Met de nieuwe productiesite, een investering van 75 miljoen euro, trekt Renson voluit de kaart van de automatisatie van maatwerk. “Het hele proces is gedigitaliseerd”, legt Heyman uit. “Onze verdelers configureren online de buitenleefruimte op de maat van de wensen van hun klanten. Als de verdeler op de bestelknop drukt, wordt het order hier meteen opgenomen in het productieproces.”

Renson speelt de gloednieuwe fabriek ook uit als een troef in de zoektocht naar arbeidskrachten. “Ook in een sterk geautomatiseerde omgeving heb je voor maatwerk mensen nodig”, zegt Heyman. “Dit is een regio met een krappe arbeidsmarkt en dan helpt het als je mensen een baan met veel toegevoegde waarde kunt aanbieden in een aangename werkomgeving.” Er werken 150 mensen op de site in Kruisem. Na de oplevering van de kantoren, de test- en opleidingscentra en de showroom zullen er dat er 300 zijn. Het familiebedrijf Renson draaide in 2020 een omzet van ongeveer 240 miljoen euro.

1 In de hoogte gestapelde profielen

In een terrasoverkapping van Renson kunnen tot vijfhonderd onderdelen zitten. Aluminium profielen zijn het basismateriaal. Die worden opgeslagen in een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 28 verdiepingen. Op basis van de planningssoftware haalt een kraan de profielen met de gewenste maten uit de rekken en plaatst ze in de juiste bewerkingszone. Door het hoogbouwmagazijn te combineren met een productieactiviteit is Renson erin geslaagd een vloeroppervlakte van 60.000 vierkante meter te realiseren op 30.000 vierkante meter.

2 De bewerking

“Wij leveren maatwerk tot op de millimeter”, benadrukt Dieter Heyman, general manager Outdoor. “Dat vergt een heel grote precisie in de bewerking van de profielen.” Op zes machinelijnen met zaag-, frees- en combimachines worden de onbewerkte profielen aangepast aan de vereisten van het order.

3 Naar het buffermagazijn

De bewerkte profielen worden per order op een trolley geplaatst, waarna ze een plek krijgen in een geautomatiseerd buffermagazijn, de aorta genoemd. Het is een cruciale schakel in de optimalisering van het productieproces. Door orders met gelijklopende kleuren in de aorta te clusteren, kan Renson de kleurwissels in de lakstraat tot een minimum beperken.

4 Door de lakstraat

De terrasoverkappingen van Renson zijn beschikbaar in zo’n driehonderd kleuren. In de nieuwe laklijn worden de onderdelen voorbehandeld met het oog op een goede hechting van de poederlak. Na een korte passage in de droogoven zijn ze klaar voor het eigenlijke lakproces. Tot slot worden de gelakte onderdelen opnieuw opgewarmd om de laklaag sterker te maken. “Onze lakstraat is een nul-lozer”, zegt Dieter Heyman. “Het afvalwater wordt gezuiverd en volledig hergebruikt. Ook de warmte van de ovens recupereren we volledig.”

5 De assemblage

“Om de installatie zo vlot mogelijk te laten verlopen, proberen we het order zo veel mogelijk te pre-assembleren in onze gecontroleerde fabrieksomgeving”, vertelt Heyman. Het assembleren is nog in grote mate een manuele activiteit, maar wordt wel sterk digitaal gestuurd. Via een monitor op de montagetafel krijgt de monteur instructies.

6 Verpakken en verzenden

“Onze terrasoverkappingen maken soms een lange reis, niet alleen over de weg, maar ook per schip of met het vliegtuig. Het is dus belangrijk dat we ze goed beschermen tijdens het transport”, aldus Dieter Heyman. Alle gevoelige plekken en scherpe kanten worden ingetaped en/of voorzien van een beschermende folie. Daarna wordt het order verpakt in een houten kist.

1
1© Fotografie Wouter Rawoens
2
2© Fotografie Wouter Rawoens
3
3© Fotografie Wouter Rawoens
4
4© Fotografie Wouter Rawoens
5
5© Fotografie Wouter Rawoens
6
6© Fotografie Wouter Rawoens
6
6© Fotografie Wouter Rawoens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content