- Vervoer. De openbaarvervoersmaatschappij De Lijn zag in de eerste drie maanden van 2009 haar reizigersaantal met 5 procent stijgen tot 138 miljoen. Vorig jaar werd een groei van 5 procent opgetekend. Abonnees zijn vandaag goed voor vier van de vijf ritten. Vervoersinkomsten uit de verkoop van enkele biljetten zijn vorig jaar met een miljoen euro gedaald. De verkoop van rittenkaarten stagneerde, de verkoop per sms nam fors toe. De dekkingsgraad - de verhouding tussen eigen inkomsten en totale exploitatiekosten - van De Lijn schomme...

- Vervoer. De openbaarvervoersmaatschappij De Lijn zag in de eerste drie maanden van 2009 haar reizigersaantal met 5 procent stijgen tot 138 miljoen. Vorig jaar werd een groei van 5 procent opgetekend. Abonnees zijn vandaag goed voor vier van de vijf ritten. Vervoersinkomsten uit de verkoop van enkele biljetten zijn vorig jaar met een miljoen euro gedaald. De verkoop van rittenkaarten stagneerde, de verkoop per sms nam fors toe. De dekkingsgraad - de verhouding tussen eigen inkomsten en totale exploitatiekosten - van De Lijn schommelt rond de 15 procent. - Investeringen. Buitenlandse organisaties starten minder investeringsprojecten op in België. Vorig jaar kondigden ze 182 projecten aan, een absoluut dieptepunt en tien minder dan een jaar eerder. In 2006 en 2007 werden nog 240 investeringsprojecten aangekondigd. Vlaanderen verliest ook terrein op Wallonië. Dat blijkt uit een studie van IBM Global Business Services. Het aantal nieuwe banen per project is in België ook afgenomen, van 71 zes jaar geleden tot 30 vandaag. - Telefonie. Mobiel bellen is in Europa alleen in Malta, Nederland en Luxemburg duurder dan in België. De tarieven in Europa liggen volgens een rapport van de Europese Commissie ver uiteen en zijn in het dure Malta zes keer hoger dan in het goedkope Letland. In België zijn met 8 eurocent per minuut vooral de terminatietarieven uitzonderlijk hoog. Dat zijn de kosten die operatoren elkaar aanrekenen voor de afhandeling van een oproep op hun netwerk. - Auto. De Chinese autobouwer Geely is niet van plan om na de overname van de Volvo-fabriek in Gent te raken aan het productievolume of het aantal personeelsleden. Geely wil de overname tegen deze zomer afronden. Het verdubbelt met zijn eerste investering op Europese bodem meteen zijn productiecapaciteit. Voorzitter Shufu Li heeft in Sjanghai aan Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) ook kenbaar gemaakt geen interesse te hebben in de fabriek van Opel Antwerpen. - Banken. De rechter-commissaris in Utrecht schort de getuigenverhoren op van de gewezen Fortis-kopstukken Jean-Paul Votron, Maurice Lippens en Gilbert Mittler, tot de Hoge Raad zich heeft uitgesproken over het cassatieberoep van het drietal tegen de verhoren. Zij waren na hun beroepaantekening niet op het proces opgedaagd dat Fortis-beleggers tegen hen hadden aangespannen. Ze krijgen nu gelijk dat hun beroep opschortend werkt. - Luchtvaart. De luchtvaartmaatschappij Hong Kong Airlines start deze zomer mogelijk met zes vrachtvluchten per week naar Zaventem. Dat heeft het bestuur van de maatschappij afgesproken met Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). De deal zou goed zijn voor 20.000 ton extra vracht per jaar.