Zoals we hier al enkele keren voorspelden, gaat Telenet de diensten van gsm-operator Base doorverkopen. Topman Duco Sickinghe van Telenet zei in een interview met De Tijd dat zijn bedrijf nu 5000 tot 10.000 telefoonabonnees per jaar verliest aan mobiel bellen. Met het nieuwe akkoord, dat in het vierde kwartaal in de praktijk komt, zal Telenet minstens een d...

Zoals we hier al enkele keren voorspelden, gaat Telenet de diensten van gsm-operator Base doorverkopen. Topman Duco Sickinghe van Telenet zei in een interview met De Tijd dat zijn bedrijf nu 5000 tot 10.000 telefoonabonnees per jaar verliest aan mobiel bellen. Met het nieuwe akkoord, dat in het vierde kwartaal in de praktijk komt, zal Telenet minstens een deel daarvan bij zich kunnen houden. Telenet gaat mobiele klanten actief werven en geleidelijk ook gecombineerde aanbiedingen doen. Minder nadruk legde Duco Sickinghe op de relatie tussen het akkoord met Base en het project voor de interactieve televisie, waarvan de eerste veldtests begonnen zijn. "Televisie zal hoe langer hoe meer op mobiele schermpjes te zien zijn," zegt chief executive officer Jan Van den Bergh van on-linemerkenbouwer i-Merge. "Alle digitale operatoren - vast, draadloos en kabel - zullen net als hun analoge collega's uit de klassieke mediawereld proberen om heel die winkel onder één koepel te bundelen. Dat geeft schaalvoordelen, beheersing van de hele technologie en de mogelijkheid van cross-selling." Van den Bergh wijst erop dat adverteerders af willen van de onmetelijke tv-tarieven die nog steeds het grootste stuk van het reclamebudget opslokken. "Ze willen ook en vooral doelgerichter adverteren, en wat is het meest persoonlijke buiten de laptop? Het mobiele toestel. Meer doelgericht dan een spotje naar een gsm bestaat niet."Vóór de verkoop van een groot deel van de Vlaamse kabel aan Telenet bestond er geen twijfel dat kabelmaatschappijen louter distributeurs van tv-programma's waren. Nu is de rol van Telenet veel minder duidelijk. De Raad voor de Mededinging legde Telenet in november een reeks verplichtingen op na zijn overname van de betaalzender Canal+, maar interactieve diensten vallen uitdrukkelijk buiten dat keurslijf. Ontluikende toepassingen mogen immers niet door regulering worden gefnuikt. Telenet behoudt daar dus een grote manoeuvreerruimte. Base zit te springen om steun voor zijn i-modemultimediaplatform, dus daar is heel wat ruimte. Maar de relatie met Base is een mooie hefboom om ook de andere operatoren onder druk te zetten. B.L.