Telemak leert zijn volk streamen

Een bedrijf dat met internetbusiness geld verdient, het bestaat. Telemak levert technologie om te streamen: videobeelden op het web brengen. De zaken gaan goed en sinds 11 september 2001 zelfs nog beter.

Waarin verschilt Telemak dan van die andere, ooit zo opgehemelde maar vandaag laagvliegende start-ups? “Wij focussen op het aanbieden van rijpe technologie voor een bepaalde niche: video op het web,” aldus Lenaerts. “Daar bouwen we een complete service rond.” Blijkbaar is er vraag naar dat soort diensten. Volgens Lenaerts hebben de bedrijven sinds de gebeurtenissen in de VS vliegangst gekregen en zoeken ze naar alternatieven. De bestellingen voor webcast (live uitzending op het internet) en video on demand (videobeelden op het net) zijn dan ook fors gestegen. Bovendien is het de overheden kennelijk menens wat e-government en het on line verstrekken van informatie betreft. Politieke evenementen zoals de beleidsverklaring van premier Guy Verhofstadt (VLD) of een Europese top komen nu allemaal live op het web. “Er is dus wel degelijk werk voor ons,” aldus Lenaerts.

Telemak moet het hebben van de technische uitvoering van streamingprojecten. Daarbij doen ze een beroep op bestaande technologie, die ze tot een werkbaar product integreren. Met hun mobiele installaties Telecast en Netman opereert het Telemak-team achter de schermen van het evenement. “De content is de zaak van onze klant, wij doen de levering.”

Telemak heeft al het filmfestival van Cannes, de 24 uur van Francorchamps en het VRT-programma Ombudsjan op het net gezet. Het leeuwendeel van de opdrachten vloeit echter voort uit bedrijfsevenementen, roadshows en persconferenties. Christophe Lenaerts verkiest particuliere, tariefzekere opdrachten boven prestigieuze projecten waarbij een deel van de winst in sponsoring opgaat. De firma gaat ook naar internationale fora en congressen die internetbusiness als thema hebben. “Om acte de présence te geven spenderen andere start-ups daar pakken geld aan. Wij zijn er ook, maar wel om het evenement te streamen en dus geld te verdienen.”

Het risico van een injectie

Telemak bestaat al sinds 1994. Als distributeur van hardware en software voor desktopvideo pionierde het bedrijf toen op de multimediamarkt. In 2000 veranderde de firma van koers. “Eigenlijk hebben we een nieuwe firma opgericht,” legt Lenaerts uit. “Omdat de markt van de digitale video vrij snel verzadigd raakte, konden we daarin niet meer vooruit. Streaming was toen al een belangrijke component van onze activiteiten. Daar hebben we dan resoluut voor gekozen. Op content delivery in plaats van content creation is eigenlijk een nieuw Telemak gebouwd. Het hele omvormingsproces heeft een jaar geduurd.”

Telemak I strandde op verliescijfers. Het nieuwe businessplan kreeg echter het vertrouwen van de privé-investeerders en de schulden werden in kapitaal omgezet. Met een schone lei en nog steeds op eigen benen kon de firma eind 2000 herbeginnen. Sindsdien gaat het weer bergopwaarts.

Even werd overwogen om van buitenaf een forse kapitaalinjectie toe te brengen. Het idee kwam voort uit de commerciële samenwerking met het Gentse Dedigate. Maar uiteindelijk hebben de investeerders zich teruggetrokken. Christophe Lenaerts is er vandaag niet rouwig om: “Met een plotse kapitaaltoevoer loop je het risico om als zoveelste dotcom jezelf voorbij te steken, met de bekende gevolgen.”

Toch groeide het bedrijf in 2001 in een hoog tempo. Door de overname van een lokale concurrent is in oktober vorig jaar nog een Duits filiaal opgezet. “Het bedrijf telt meteen vijf nieuwe mensen. Freelancers inbegrepen, beschikken we nu over zo’n 55 medewerkers in vijf verschillende landen.” Om verdere internationale groei te realiseren, blijft extern kapitaal een optie. “Onze executive summary is al klaar. Misschien wordt dat iets voor dit jaar.”

Philip Hanssens

“Hoe kan je nu beweren dat er met het internet niets te verdienen valt?”

[Christophe Lenaerts, Telemak]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content